De zoektocht naar de winnaars in de technologiesector begint bij de consument, in de ogen van Jack Neele, fondsmanager bij Robeco. “Die profiteert hoe dan ook van de ontwikkelingen in deze sector. Heel veel internetdiensten voor bijvoorbeeld het opzoeken van gegevens, locatie- en routebepaling en tekstverwerken zijn tegenwoordig gratis. Een bedrijf als Google* verdient zijn geld met het verkopen van advertenties die bij deze diensten geplaatst worden. De onderneming heeft op deze wijze een lucratief bedrijfsmodel gebouwd.” Tegelijkertijd voorziet Neele dat andere concerns het juist heel lastig krijgen door verschuivingen in de technologiesector. “Denk bijvoorbeeld aan computerfabrikanten zoals Hewlett-Packard* en Dell*, of een softwareconcern als Microsoft*. Niet lang geleden waren die bedrijven dominante spelers binnen hun segment. Nu zien ze de inkomsten juist dalen omdat smartphones en tablets steeds meer de plaats van de pc innemen.”

Apple niet immuun
De winnaars van vroeger proberen vaak zo lang mogelijk met besparingen de omzetdaling bij te houden, om nog zoveel mogelijk winst uit hun krimpende markt te persen. Zelfs een populair concern als Apple* is in de ogen van Neele niet immuun voor de opkomst van nieuwe technieken en bedrijfsmodellen. “In de ontwikkelde wereld hebben heel veel mensen al een iPad en een iPhone. Er wordt steeds minder snel overgestapt naar een nieuwe versie en bovendien hebben concurrenten als Samsung de technologische kloof met Apple voor een groot deel gedicht. De positie van Apple was oorspronkelijk ijzersterk, maar je ziet dat die nu langzaam begint af te brokkelen.”

Winnaars van morgen
De uiteenlopende vooruitzichten voor bedrijven in de technologiesector zijn op de beurs duidelijk terug te zien in de aandelenwaardering. Ondernemingen die nog sterk leunen op inkomsten uit de pc-markt, kampen gebruikelijk met een achterblijvende koers en een lage waardering. Aan de andere kant zijn bedrijven op het vlak van e-commerce juist relatief duur. Die profiteren volgens Neele dan ook van een krachtige trend: “Dankzij de opkomst van mobiel internet hebben mensen dag en nacht een winkel in hun broekzak. Dat speelt  toonaangevende online winkelbedrijven als eBay* en Amazon* in de kaart. Wij kiezen ervoor om te beleggen in de structurele winnaars van morgen, met een heel goede marktpositie op de langere termijn. Het is beter om wat meer te betalen voor zo’n bedrijf, want de winnaars van gisteren zijn niet voor niets laag gewaardeerd.”

*De genoemde financiële instrumenten/bedrijven zijn bedoeld om de lezer te voorzien van informatie, maar geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.