Telecombedrijven verdienen mogelijk dit jaar al meer aan mobiel internet dan aan mobiel bellen. Via veranderende abonnementssoorten en nieuwe diensten wil de sector haar inkomsten veiligstellen.

Mobiele telefoons worden al lang niet meer alleen gebruikt om mee te bellen. Je kunt ook foto’s en video’s maken, internetten, muziek luisteren en nog oneindig veel meer, dankzij een stortvloed aan apps. De opkomst van allerlei nieuwe toepassingen en een verschuivende voorkeur van consumenten dwingt telecombedrijven om hun aanbod scherp tegen het licht te houden.

500 miljoen archiefkasten
Meest opvallend is de stormachtige groei van het mobiele dataverkeer. De hoeveelheid via draadloze apparaten verstuurde data is volgens de Autoriteit Consument & Markt vorig jaar met 60 procent gegroeid tot 22,7 petabyte. Nauwelijks te bevatten, maar om al die gegevens op te slaan, zouden bijna 500 miljoen flinke archiefkasten nodig zijn. Eind 2012 waren er in Nederland meer dan 10 miljoen aansluitingen voor mobiel internet voor draadloze telefoons, tablets en andere apparaten.

Video is populair
Veruit het grootste deel van het draadloze internetverkeer wordt gebruikt voor het ontvangen van video. Daarbij gaat het vooral om het bekijken, versturen of ontvangen van filmpjes via social media. De onderlinge communicatie verloopt ook steeds vaker via internetdiensten als WhatsApp. In 2012 nam het aantal verstuurde sms-berichten in Nederland met 29 procent af tot 7,8 miljard.

18 miljard WhatsAppjes per dag
Dat lijkt nog een indrukwekkend aantal, maar wereldwijd worden dagelijks inmiddels circa 18 miljard WhatsApp-berichten verzonden. De opkomst van dit soort diensten vormt een bedreiging voor telecombedrijven, die plotseling worden geconfronteerd met een nieuw soort concurrentie. Het aantal belminuten heeft met een afname van 1 procent tot 22,5 miljard in 2012 beduidend minder te lijden onder de opkomst van mobiel internet.

Mobiel internet als speerpunt
Als reactie op de verschuiving in de vraag naar draadloze diensten hebben telecombedrijven hun abonnementsstructuren aangepast. Bij de meer uitgebreide abonnementen van alle aanbieders zit tegenwoordig een onbeperkt aantal belminuten en sms-berichten. Er wordt dan alleen een grens gesteld aan hoeveel mobiele data er elke maand ontvangen kan worden.

Eigen muziekdienst
Ook uit andere ontwikkelingen blijkt dat telecombedrijven sterk inzetten op de groei van mobiel internet. Alle grote partijen hebben bijvoorbeeld al een eigen muziekdienst zoals Vodafone Music of een samenwerkingsverband, zoals KPN en Spotify. Met dit soort initiatieven willen de ondernemingen een zo groot mogelijk deel van de mobiele internettaart naar zich toe trekken.

Grootste inkomstenbron
Deze trend zorgt ervoor dat mobiel internet mogelijk dit jaar al de grootste inkomstenbron wordt voor de mobiele telecomsector. Daarmee heeft Nederland overigens niet de primeur. In 2012 was Japan het eerste land ter wereld waar de omzet uit mobiel dataverkeer die uit draadloze telefonie overtrof. De genoemde financiële instrumenten zijn bedoeld om de lezer te voorzien van informatie, maar geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.