Wat we bekijken en zoeken op internet blijkt een goede voorspeller van de bewegingen van de aandelenmarkten. Met als gevolg dat beleggers daar hun voordeel mee kunnen doen.

Elke maand worden er wereldwijd ruim 100 miljard termen in de zoekmachine van Google ingetikt. Uit het trendoverzicht dat Google zelf bijhoudt, blijkt dat we opvallend vaak naar dezelfde onderwerpen op zoek zijn. Bovendien blijkt uit onderzoek dat aan de hand van de zoektermen bewegingen op de aandelenbeurs kunnen worden voorspeld. Het gezamenlijk  onderzoek van de Britse University of Warwick en Boston University laat zien dat de zoekterm debt (schuld) voorspellende waarde heeft. Stijgt het gebruik van het woord in een week, dan is er in veel gevallen in de week erna een daling te zien in de Dow Jones Industrial Average (de Dow), een belangrijke Amerikaanse aandelenindex. Bovendien bleek ook het omgekeerde waar. Daalde het gebruik van de zoekterm, dan liet de index in de week erop een stijging zien. Niet vreemd, concluderen de onderzoekers. De aandelenmarkten worden voor een groot deel gedreven door emoties. Dus het zoekgedrag geeft beleggers waardevolle informatie die ze kunnen gebruiken om hun beleggingsportefeuille te wijzigen.

Kalme tweets
Niet alleen de Google zoekwoorden zijn een indicator voor beurstrends. Ook de toon van Twitterberichten en de bezochte pagina’s van de online encyclopedie Wikipedia blijken een voorspellende waarde te hebben. Jeroen Blokland, portfolio manager bij Robeco volgt het toenemende aantal wetenschappelijke studies op dit terrein nauwgezet. Blokland. “Sinds een jaar of drie neemt het aantal studies naar deze effecten snel toe. Zo publiceerde het Journal of Computational Science over een onderzoek naar de connectie tussen de toon van Twitterberichten en bewegingen op aandelenmarkten. Een algoritme berekent daarbij de gemoedstoestand van Twitteraars aan de hand van kenmerken van hun berichten.” Met name het aantal berichten met een kalme toon blijkt voorspellende waarde te hebben over de prestaties van de Dow-index. Hoe kalmer de toon van de tweets, hoe groter de kans dat de Dow gaat stijgen.
Blokland heeft wel wat kanttekeningen bij het gebruik van informatie over ons zoekgedrag bij beleggen. “Internetgedrag verandert snel. Wat nu werkt, kan over twee of drie jaar misschien niet meer werken.” Hij ziet de informatie daarom vooral als aanvulling op de traditionele beleggingsanalyses. “Bijvoorbeeld om te bepalen of het verstandig is de weging van aandelen uit te breiden of niet.”

Likes en friends
Beleggers zien vanzelfsprekend uit naar methodes die de koersbewegingen van individuele aandelen kunnen voorspellen. Blokland geeft aan dat die (nog) niet zijn gevonden. “Wel is er een relatie gevonden tussen het aantal ‘vrienden’ of ‘likes’ dat een onderneming op Facebook heeft en de beursprestaties.” Of de belegger echt wat heeft aan dit inzicht valt te betwisten. Het effect valt te verklaren, volgens Blokland. “Juist jonge, snel groeiende bedrijven hebben immers social media als Facebook omarmd. Dat geldt ook voor bedrijven met een sterke winstontwikkeling en een goede performance op de beurs. Zij hebben in de afgelopen jaren vaak veel geïnvesteerd in online-marketing, onder andere op Facebook.” Over de voorspellende waarde van de Facebook populariteit op de lange-termijnprestaties van deze bedrijven bestaat nog geen bewijs.