Ondanks de economische crisis doen bedrijven in het luxesegment nog steeds goede zaken. Wat is hun geheim?

Onlangs werd bekend dat het roer omgaat bij de Bijenkorf. Vijf kleinere filialen van de warenhuisketen worden gesloten, terwijl de overgebleven vestigingen zich gaan richten op het hogere luxesegment.

Dit besluit is illustratief voor de ontwikkelingen in de retailmarkt, want juist in dat hogere segment valt nog veel te verdienen, ondanks de economische crisis. Ook formules die zich op de onderkant van de markt richten (zoals Primark, Hennes & Mauritz en Action), doen het goed. De klappen vallen voornamelijk in het middensegment, dat vanwege de crisis klanten ziet wegtrekken naar goedkopere winkels. Daarnaast woedt juist in de middenmoot een felle concurrentiestrijd, waardoor de marges onder druk staan.

Horloges en tassen
De duurdere merken hebben dit soort problemen allemaal niet, meent Jack Neele, fondsbeheerder bij Robeco. Vooral fabrikanten van 'hard luxury' (juwelen en horloges) en leren producten (schoenen en tassen) hebben volgens hem goede kaarten in handen. Zij groeien momenteel het hardst en zijn het meest winstgevend.

"Deze markten zijn minder gefragmenteerd dan bijvoorbeeld de kledingindustrie", geeft hij als verklaring. "In hard luxury en lederwaren zijn enkele gevestigde partijen actief die een flink marktaandeel hebben opgebouwd. Hun producten zijn waardevast en worden nooit met korting verkocht, om hun merkkracht in stand te houden. Dat trekt consumenten aan."

Daarnaast is er in hard luxury en lederwaren minder aanbod en is het voor nieuwkomers lastiger om de markt te betreden dan bijvoorbeeld in de kleding- of parfumindustrie.

Prijsverhoging
Binnen het luxegoederensegment lijken vooral ondernemingen in het hoogste segment immuun voor de economische crisis. "Doorgaans geldt: hoe duurder het product, hoe minder gevoelig het is voor economische schommelingen", licht Neele's collega Richard Speetjens toe. "Wie zich voor de crisis met pijn en moeite een tas van 300 euro heeft kunnen permitteren, kan dat nu misschien niet meer. Dat is anders bij tassen van duizenden euro's. Daar komt een meer vermogend publiek op af."

Daarnaast hebben veel bedrijven in het luxesegment, waaronder fabrikanten van dure horloges, hun prijzen kunnen verhogen. "Hierdoor zijn hun omzet en winst op peil gebleven."

Chinese kooplust
Luxegoederenbedrijven zijn ook succesvol, omdat ze erg in trek zijn bij Chinese consumenten.

"In de Chinese cultuur is image heel belangrijk. Chinezen laten graag aan anderen zien dat ze succesvol zijn", geeft Neele als verklaring. Voor de aankoop van luxegoederen wijken veel Chinezen uit naar het buitenland; met name Europa. Dit komt volgens Neele vanwege de grote prijsverschillen. "In China wordt een forse belasting geheven op luxegoederen. Daardoor is een handtas van Hermès in Parijs een stuk goedkoper dan in Peking."
 
Beperkte impact groeivertraging China
Gezien het belang van Chinese consumenten voor het luxesegment, heeft de groeivertraging in China onherroepelijk impact, erkennen Speetjens en Neele. Maar deze is vooralsnog beperkt. "Het prijsverschil tussen Europa en China is nog steeds zo hoog, dat het voor veel Chinezen nog steeds de moeite waard is hier te shoppen", zegt Speetjens. "Bovendien groeit het aantal mensen dat zich luxegoederen kan veroorloven, nog steeds. China zal voor bedrijven in deze sector een belangrijke markt blijven."