Betalen via internet of de mobiele telefoon wordt steeds meer gemeengoed. Hier profiteren niet alleen banken van, maar ook IT-bedrijven die de benodigde technologie leveren.

De consument van de toekomst heeft geen portemonnee meer op zak. Hij rekent alles af met de telefoon: van een ritje met de bus tot de boodschappen. Terwijl hij in een winkelstraat slentert, krijgt hij op het scherm van zijn mobiele telefoon aanbiedingen van winkels in de omgeving. En als hij na afloop even uitblaast in een lunchroom, checkt hij op zijn telefoon nog snel even zijn banksaldo.

Dit scenario is al lang geen science fiction meer. Volgens prognoses van onderzoeksbureau Gartner zal het wereldwijde volume aan mobiele transacties de komende jaren met 35 procent per jaar groeien. Ook Patrick Lemmens, fondsmanager van Robeco New World Financial Equities,, voorziet een forse toename. "In ontwikkelde markten vindt nog maar 41 procent van de betalingen met contant geld of cheques plaats. Dit percentage zal naar verwachting verder dalen. Daarnaast nemen de consumptieve uitgaven wereldwijd toe.

Hierdoor zal het aantal elektronische transacties verder toenemen. Dit geldt vooral voor opkomende markten, waar de consumentenuitgaven nog sterker stijgen."

Kostenbesparing
Volgens Lemmens hebben alle partijen baat bij mobiel betalen. "De telefoon is een laagdrempelig middel om je banksaldo te checken of geld over te maken. Mensen met een mobiele telefoon gebruiken dit apparaat gemiddeld twintig keer per maand voor bankzaken. Consumenten met een pc of laptop doen dat slechts zes keer." Dat is volgens Lemmens ook gunstig voor banken, die zo beter met hun klanten kunnen communiceren.
Ook de overheid heeft er volgens Lemmens belang bij. "Zij heeft beter zicht op elektronische betalingen dan op betalingen met munt- en papiergeld en dat is gunstig voor de belastingafdracht."
Banken zien hun kosten dalen door de overgang naar elektronisch betalen. Maar dit geldt ook voor andere bedrijven. Zij hoeven geen wisselgeld meer aan te houden, geld te tellen en munten en bankbiljetten af te voeren naar de bank. "De impact hiervan kan groot zijn", zegt Lemmens. "Uit recent onderzoek van Deutsche Bank blijkt bijvoorbeeld dat in Londen aan het begin van deze eeuw 25 procent van de kaartjes voor het openbaar vervoer cash werd afgerekend. Nu is dat nog slechts 1 procent. Als ook die ene procent verdwijnt, bespaart dat de OV-bedrijven op jaarbasis 24 miljoen Britse pond."

IT-dienstverleners
Wie als belegger wil inspelen op deze trend, moet niet alleen kijken naar de banken, maar ook naar IT-bedrijven, aangezien banken steeds meer IT-diensten uitbesteden. Er zijn diverse ondernemingen die mobiele en elektronische betalingen faciliteren, zoals Monetise, Wirecard, Optimal Payments, IDeal, Square, Visa en Mastercard.
Veel spelers zijn niet beursgenoteerd. Maar gezien de toename van het aantal elektronische transacties verwacht Lemmens de komende jaren veel beursgangen van dergelijke bedrijven.

Nutsfunctie
Ondanks de opmars van deze IT-bedrijven verwacht Lemmens wel dat banken in de meeste landen een centrale rol behouden in elektronisch betalen. "Banken staan onder controle van centrale banken, daar hecht de overheid waarde aan. Bovendien hebben ze een netwerk en genieten ze ondanks de kredietcrisis nog steeds vertrouwen als hoeder van het geld. Deze nutsfunctie zullen ze blijven vervullen."

Het fonds Robeco New World Financial Equities belegt o.a. in Monetise, Wirecard, Optimal Payments, Visa en Mastercard.

De genoemde financiële instrumenten zijn bedoeld om de lezer te voorzien van informatie, maar geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.