De beursgang van het Twitter is aanstaande. De vraag is waar de winst voor beleggers vandaan moet komen.

De beursgang van Twitter Inc, de eigenaar van het microblog Twitter, wordt in november verwacht. De dienst biedt gebruikers de mogelijkheid kleine berichten van maximaal 140 tekens te delen. De dienst is voor de gebruikers gratis. De vraag is waar de onderneming de komende jaren de winst voor de aandeelhouders vandaan gaat halen. Nu lijdt Twitter nog een fors verlies. Uit de documenten die bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC werden ingediend, blijkt dat de onderneming in de eerste negen maanden van dit jaar een verlies leed van 133,8 miljoen dollar op een omzet van 422,2 miljoen dollar. Een omzetstijging van 106 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Helaas is het verlies 89 procent hoger (70,7 miljoen dollar) dan in de dezelfde periode vorige jaar.

Informatie gebruikers
De vele gebruikers – 200 miljoen wereldwijd in 2012 – maken Twitter aantrekkelijk voor adverteerders. De mogelijkheden om te adverteren in de berichtenstroom van gebruikers zijn echter relatief beperkt. Twitter Inc wil hen naar eigen zeggen ook vooral niet irriteren met commerciële uitingen. Zo worden promoted tweets van commerciële partijen die niet voldoende worden geretweet, verwijderd. Naast advertenties gebruikt Twitter promoted accounts - die betalen per volger. Ook krijgt het inkomsten uit advertenties van aanbieders die twitter in hun eigen apps hebben opgenomen.

Apparatuur
Twitter Inc laat zelf weinig los over de strategie die tot koerswinst moet leiden. Toch geeft de overname van het Amerikaanse MoPub half september wel een kijkje in de keuken. MoPub is gespecialiseerd in de verkoop van mobiele advertenties. De Britse zakenkrant Financial Times sprak bronnen die aangeven dat Twitter Inc de informatie over haar gebruikers via MoPub te gelde wil maken. Niet alleen gegevens over populaire onderwerpen van tweets zijn van belang voor adverteerders. Ook bijvoorbeeld informatie over de apparatuur waarmee wordt getwitterd – smartphone of tablet – is waardevol voor andere merken.