Veel mensen willen niet het volle pond betalen voor films en muziek. Zij zoeken hun toevlucht tot piratensites. Bedrijven als Netflix en Spotify springen in dit gat. Het is een lucratieve markt, maar schaalgrootte is cruciaal.

Het aantal gevallen van internetpiraterij is tussen 2010 en 2012 met bijna 160 procent toegenomen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van het Amerikaans mediaconglomeraat NBC Universal. 432 miljoen mensen struinden afgelopen januari internet af op zoek naar illegale downloads. Piraterij op internet is dan ook een hardnekkig en uitdijend fenomeen.

Bedrijven als Netflix, Hulu, Spotify, Sony Music Unlimited of Pathé Thuis spelen hier slim op in, door consumenten voordelige, legale alternatieven te bieden. Wie zich voor een zacht prijsje abonneert krijgt op zijn computer, laptop, smart tv, smartphone of game console onbeperkt toegang tot films, series of muziek.

"Dit sluit aan bij de algemene trend dat gebruik belangrijker wordt dan bezit", zegt Richard Speetjens, fondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends. "Mensen willen geen dure dvd kopen, die na één keer afspelen in de kast blijft liggen, maar bekijken een film liever eenmalig."

Schaalgrootte
Om in deze markt een winnaar te kunnen zijn, is schaalgrootte van cruciaal belang. De kosten gaan hier voor de baat uit. Een bedrijf moet flink investeren om ‘content’, zoals films en muziek, aan te kopen. "Hoe meer abonnees je hebt, hoe meer content je kunt kopen. En hoe meer content je hebt, hoe meer consumenten je uiteindelijk aantrekt", legt Speetjens uit.

Het klantenbestand moet bovendien groeien. De bedrijven betalen aan productiehuizen als Disney, Paramount en Warner Bros rechten om enkele jaren series en films te mogen streamen. Loopt het contract af en ligt de prijs van een nieuwe licentie hoger, dan kelderen de inkomsten fors als het aantal abonnees is gestagneerd of gedaald.
 
Netflix, Amazon en Hulu
Netflix, sinds kort in Nederland actief, doet het in dat opzicht goed met 37 miljoen abonnees, waarvan 30 miljoen in de VS. Dit bedrijf is volgens Speetjens door andere partijen moeilijk in te halen. Een uitzondering hierop vormt Amazon, dat klanten van de bezorgservice Prime gratis content aanbiedt als extra service.

Hulu, een andere concurrent van Netflix, heeft op papier ook goede kaarten. Dit bedrijf heeft voordelig toegang tot content, omdat het eigendom is van drie productiehuizen (21st Century Fox, Comcast en Walt Disney). Toch staat Hulu op achterstand, omdat het minder content heeft dan Netflix en de eigenaren het onderling niet eens kunnen worden over de strategie. Bovendien drijft het bedrijf meer op inkomsten uit advertenties, een markt die cyclischer is. 
 
Eigen series
Om de stijgende licentiekosten te kunnen drukken, maakt Netflix ook eigen producties, zoals de politieke dramaserie House of Cards. Dit kost ook geld, maar Netflix verdient dit terug omdat deze series ook in andere landen kunnen worden aangeboden.
Hier kleeft wel een risico aan, erkent Speetjens. "De productie van een serie is een andere tak van sport. Het is kostbaar om zelf een serie te maken en succes is niet gegarandeerd. Dat schrikt nieuwe toetreders af."
 
Europa
De VS is de bakermat van video- en muziekdiensten. In Europa worden ook steeds meer bedrijven actief, maar de uitrol verloopt volgens Speetjens geleidelijk. "Voor de Amerikaanse markt hoeven bedrijven slechts één contract met een productiebedrijf af te sluiten. In Europa moet per land een apart contract worden getekend. Dat is kostbaar en tijdrovend. Bedrijven kunnen hier wel groeien, maar de groei verloopt langzamer."
 
Het fonds Robeco Global Consumer Trends Equities belegt o.a. in 21st Century Fox, Walt Disney, Amazon en Time Warner (eigenaar Warner Bros).
 
De genoemde financiële instrumenten zijn bedoeld om de lezer te voorzien van informatie, maar geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.