Als beleggers kijken naar de twee landen met de grootste bevolking ter wereld, loopt China jaren voor op India. Dat lijkt meer op een Afrikaans land, zegt Parag Khanna, expert op het gebied van globalisering en internationale betrekkingen.
 
Veel beleggers gooien China en India graag op één hoop als opkomende Aziatische economieën, maar de realiteit is anders. Dit zegt Parag Khanna, die beleggers adviseert om de term 'opkomende markten' niet meer te gebruiken, omdat het niets zegt.

Wat betreft de vergelijking tussen India en China: velen zien China als een 'opkomende markt' die zich heeft ontwikkeld tot een geïndustrialiseerde grootmacht en de op een na grootste economie ter wereld, terwijl India een landelijk gebied is gebleven.

"India zou eigenlijk helemaal niet met China vergeleken moeten worden," zei hij. "Als je kijkt naar de belangrijkste indicatoren van India, zoals het inkomen per hoofd, internetgebruik en -connectiviteit, corruptie en levensverwachting van de bevolking, lijkt het land meer op Afrika.
Een belangrijk verschil is dat China veel meer verstedelijkt is. Het grootste deel van de Indiase beroepsbevolking werkt in de landbouw – 65% van India is nog steeds landelijk, en het land loopt qua verstedelijking vermoedelijk minimaal tien jaar achter op China," zegt Khanna.

De term 'opkomende markten' is misleidend
"Als we spreken over 'opkomende markten', bedoelen we eigenlijk 'groeimarkten'. Beleggers richten zich te veel op zaken als valutaschommelingen en ze vergeten de vooruitzichten voor de lange termijn. Ik zie het als een ecosysteem: veel mensen kijken vanuit het oogpunt van politiek, demografie of financiële markten, maar je moet al deze factoren samen bekijken."

"Wat houdt herstel in?" vraagt hij. "Dat verschilt per sector. Ik ben vooral positief over infrastructuur, dat doorgaans wordt gezien als een beleggingscategorie met een lange horizon en een laag rendement. Maar de investeringen in infrastructuur zijn aanzienlijk, en dit biedt de mogelijkheid om aantrekkelijke rendementen te behalen. Mits je bereid bent om te kijken naar een horizon van 10 jaar.”

Verder heeft e-commerce veel potentieel. "Voeg dat van mobiele telefonie en internet samen en je ziet een explosie aan kansen voor e-commerce in opkomende markten. Ook hier geldt: je moet wel bereid zijn om zo’n vijf tot tien jaar te wachten."

Tragere Chinese groei is geen probleem
Volgens Khanna zien beleggers een vertraging in de Chinese groei ten onrechte als een probleem. In 2013 werden de aandelenmarkten geplaagd door de angst voor een 'harde landing' in China. "Een krimp in de Chinese groei betekent nog steeds een jaarlijkse economische groei van 6%," zegt hij.

"Het is belangrijk om te zien dat er op de lange termijn nog steeds veel groeipotentieel is voor bedrijven en aandelen. Dus als we het hebben over de ‘volgende groeifase’, moeten we kijken naar beleid dat wordt ontwikkeld om de groei te verbreden, en het niet als een wedstrijd zien om het groeicijfer op te drijven. De belangrijkste cijfers voor China betreffen de werkloosheid, de mate van verstedelijking en het niveau van de export. Niet alleen maar het groeicijfer, dat is slechts een cijfer dat is afgeleid van veel belangrijkere indicatoren.”