Felle verlichting stimuleert consumenten tot impulsaankopen en een mandarijnenlucht wakkert de kooplust aan. In hoeverre prikkelen bedrijven onbewust onze zintuigen om hun omzet te verhogen?

Reclameboodschappen doen vrijwel uitsluitend een beroep op onze oren en ogen. Andere zintuigen worden nog veel minder vaak aangesproken. Vier zintuiglijke trends die nu al of binnenkort waarneembaar zijn:

1. Geur
De menselijke neus kan maar liefst één biljoen verschillende geuren onderscheiden, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Dat is op zich niet zo vreemd, want ons reukvermogen is cruciaal: het stelt ons in staat gevaar te ruiken en als baby onze moeder te herkennen. De neus activeert direct de hersencentra die ons gedrag besturen. Daarnaast kunnen geuren herinneringen en emoties oproepen. Met die wetenschap in het achterhoofd zetten steeds meer bedrijven geur in voor marketingdoeleinden. Diverse banken hebben eigen geuren laten ontwikkelen, die klanten een plezierig gevoel moeten geven en aansluiten bij de uitstraling van het bedrijf. Een vanillegeur in een kledingwinkel geeft een comfortabel gevoel en dat kan leiden tot een hogere omzet. En supermarkten wakkeren met de geur van afbakbrood de kooplust aan.

De kans is groot dat winkelcentra in de toekomst een subtiele mandarijnengeur verspreiden, want uit een recent onderzoek in Utrecht blijkt dat dit het gevoel van veiligheid en het winkelplezier vergroot.

2. Licht
Ook met licht kunnen bedrijven klanten subtiel sturen. Warme verlichting in restaurants zorgt ervoor dat gasten langer blijven en dat komt de drankrekening ten goede. Winkels zijn juist gebaat bij felle verlichting, dat impulsaankopen stimuleert.

Philips werkt aan interactieve etalageschermen, waarbij een sensor voorbijgangers spot en artikelen laat oplichten. Geïnteresseerden kunnen via een interactief scherm informatie vinden over het product, zoals de prijs en combinatiemogelijkheden. Voor een flagshipstore van lingerieketen Hunkemöller heeft het elektronicaconcern ook een paskamer ontwikkeld waarbij klanten zelf een lichtsfeer kunnen kiezen. Wie bijvoorbeeld een badpak wil passen, selecteert een zomers sfeertje.

Klanten sturen kan ook directer, via apps waarmee klanten op basis van hun locatie gerichte aanbiedingen en productsuggesties op hun smartphone ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan de iBeacon van Apple of een soortgelijk initiatief van Philips, maar dan op basis van sensoren in led-verlichting.

3. Geluid
Achtergrondmuziek in een laag tempo zorgt ervoor dat winkelend publiek langzamer beweegt en langer blijft winkelen. Snelle muziek daarentegen stimuleert impulsaankopen.  Ook de muzieksoort is van belang. Bij klassieke muziek hebben consumenten de neiging duurdere producten te kopen. Deze muziek is dan ook vaak te horen in luxe winkels en autoshowrooms.

Geluid kan ook heel gericht worden ingezet als marketingtool. Onlangs werd in een supermarkt in Rijswijk geëxperimenteerd met een zogeheten geluidsdouche: een speaker die reclameboodschappen richtte op één klant. Het bleek een groot succes: de afzet van producten waarop die geluidsdouche was ingezet steeg met 24 procent, terwijl de prijzen van deze producten niet waren verlaagd.

4. Tast
De tast als marketinginstrument is nog een betrekkelijk onontgonnen gebied, maar volgens IBM komt daar verandering in. Met infrarood- en drukgevoelige technieken wordt het in de toekomst mogelijk om de textuur van een kledingstuk te voelen via het scherm van je smartphone. Dat maakt online shoppen een stuk toegankelijker.