Google heeft Apple van de troon gestoten als 's werelds waardevolste merknaam. Voor fondsmanager Jack Neele komt dit niet als een verrassing. Zijn fonds dat belegt in Google, maar heeft Apple al een tijdje geleden verkocht.

Google staat er beter voor
"Dankzij de verschuiving naar mobiele apparaten, de continue toegang tot internetdiensten en de hogere internetsnelheden bevindt Google zich in een uitstekende positie," zegt hij.

"Het bedrijf is voortdurend aan het innoveren en heeft de afgelopen jaren een gestage opmars gemaakt. Het voordeel van Google is dat je vanaf elk apparaat toegang kunt krijgen tot zijn diensten, terwijl je Apple-diensten alleen kunt gebruiken op Apple-producten, en Samsung op Samsung."

"Apple is meer cyclisch en de vooruitzichten zijn verslechterd. Na het succes van o.a. de iPhone en de iPad innoveren ze niet genoeg.”

Google behaalde de eerste plaats in de BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands-studie. Apple staat nu op nummer twee. De merkwaarde is berekend aan de hand van financiële gegevens en het beeld dat potentiële en bestaande kopers van het merk hebben.

Technologie gaat aan kop
Op de derde plaats staat IBM en op de vierde plaats Microsoft, maar Neele heeft geen van beide in de portefeuille. "IBM is nu een zakelijke dienstverlener en vertegenwoordigt geen consumententrend meer. En Microsoft is een beetje de weg kwijt. Ze hebben kansen laten liggen op het gebied van mobiele telefoons en tablets, en zijn daarin voorbijgestreefd door Apple. Sommige van hun producten zijn nog steeds marktleider, zoals het Office-pakket, maar de groei zal traag zijn."

Coca-Cola is een goed defensief aandeel
Van de overige zes namen in de top 10 heeft Neele Coca-Cola, Visa en Amazon in de portefeuille. Coca-Cola is, net als McDonald's en Marlboro, gedaald in de ranglijst. De oorzaak hiervan is volgens Neele een toegenomen belangstelling voor gezondheid.

"Bedrijven die niet zijn gerelateerd aan gezondheid of welzijn, zoals producenten van fastfood, frisdrank en tabak, verliezen aan populariteit en zo neemt hun merkwaarde af," zegt Neele. Waarom zit Coca-Cola dan toch in de portefeuille? Neele: "Coca-Cola is behoorlijk defensief. Wat er ook gebeurt in de wereld, mensen blijven wel Coca-Cola drinken. De omzetgroei is misschien laag, maar wel extreem betrouwbaar."

Houd Amazon in de gaten
De andere twee bedrijven uit de top 10 die Neele in de portefeuille heeft, zijn direct gerelateerd aan de groei van e-commerce. Het fonds bevat Visa en Amazon. Onlangs sprak Neele op het Robeco World Investment Forum, waar Amazon door velen werd getipt als het grootste technologiebedrijf in 2020.

Lees meer over het aandelenfonds van fondsmanagers Jack Neele en Richard Speetjens.

BrandZ Top 10 Most Valuable Global Brands 2014 Positie 2014

* In de portefeuille van het Robeco Consumer Trends Equities-fonds. Bron: BrandZ, Robeco