Het WK in Brazilië is weer groter dan de vorige editie. Wat zijn de economische gevolgen, welke bedrijven profiteren het meest en hoe kun je daar als belegger op inspelen?

1. Welke merken profiteren?
Vlak vóór en tijdens het evenement roeren vooral consumentenmerken zich. Maar: ‘Meer producten verkopen rond het WK wil niet zeggen dat bedrijven ook meer verdienen’, waarschuwt Richard Speetjens, fondsbeheerder bij Robeco. ‘De verkoop gaat vaak gepaard met kortingen, zodat bijvoorbeeld tv-producenten minder winst maken per verkochte tv.’
Niet alle bedrijven hoeven water bij de wijn te doen om marktaandeel te behouden. ‘Bekende sportmerken als Nike en Adidas hebben een hogere omzet rond het WK en hoeven hun prijzen niet te verlagen. Denk aan de verkoop van ballen en voetbalshirts met de namen van bekende spelers’, aldus Speetjens. ‘Die verkoop neemt alleen maar toe omdat de belangstelling voor het WK in bijvoorbeeld Azië blijft groeien. De markt wordt groter.’ Adidas, de maker van de officiële wedstrijdbal, meldt bijvoorbeeld een stijging van de omzet bij voetbalproducten van 1,6 miljard euro bij het vorige WK, tot circa 2 miljard dit jaar.

2. Wat is het effect op het gastland?
‘De invloed op de economie van het gastland is al jaren van tevoren waar te nemen’, zegt Speetjens. Dan worden miljarden gestoken in de bouw van nieuwe stadions en de verbetering van wegen en het openbaar vervoer. ‘Vooral lokale bouwbedrijven profiteren hiervan’, aldus de fondsbeheerder.
Analisten van Goldman Sachs hebben onderzocht hoe de beurs van het gastland reageert. Conclusie: de aandelenmarkt van het gastland presteert een paar weken na het evenement bovengemiddeld. Kanttekening daarbij is dat het effect na een paar maanden alweer is verdampt.

3. Loont het voor een land om te winnen?
Een korte periode na de viering van de overwinning is het rendement op de beurs 3,5 procent hoger dan gemiddeld. Maar een jaar na de zege is de overwinningsroes uitgewerkt en blijft de aandelenmarkt juist achter bij het gemiddelde.
Rest de vraag wie met de FIFA-beker naar huis gaat. Economen van de Italiaanse bank UniCredit hebben een voetbalformule ontwikkeld, waarbij zaken zoals thuisvoordeel en eerdere overwinningen worden meegewogen. De uitslag: Brazilië verslaat Argentinië in de finale en Nederland komt niet verder dan de eerste ronde. Wie deze economen gelooft, zet als belegger zijn kaarten op Brazilië, zowel gastland als de gedoodverfde winnaar.

Robeco heeft ook aantal echte winnaars in huis. Lees meer over deze fondsen.