Voor echt grote stappen in duurzaamheid zijn we aangewezen op multinationals. Unilever heeft vooruitstrevende ambities op dit terrein én brengt ze in de praktijk.

Plannen bedenken voor een duurzame groei is niet zo ingewikkeld. Maar de plannen ook waarmaken is wél lastig. Uit onderzoek van adviesbureau Deloitte bleek twee jaar geleden dat er wereldwijd slechts zes multinationals zijn die écht duurzaam zijn. Zij hebben hun visie daadwerkelijk geïmplementeerd en betrekken ook hun leveranciers en klanten in hun plannen.

Een van de leden van dit selecte gezelschap is Unilever. Het levensmiddelenconcern lanceerde in 2010 het 'Sustainable Living Plan', dat inzet op duurzame groei. Aan ambities geen gebrek: Unilever wil de omzet verdubbelen, terwijl de schade aan het milieu moet worden gehalveerd. Deze twee zaken gaan bij de multinational hand in hand, want minder verspilling van energie en grondstoffen leidt tot kostenbesparingen.

Unilever heeft vijftig concrete doelstellingen geformuleerd, verdeeld over drie pijlers: 1) verbetering van gezondheid en welzijn, 2) verhoging van de levensstandaard en 3) verkleining van de milieu-impact. Wat merken we hiervan in de supermarkt? Acht voorbeelden.

Geconcentreerde wasmiddelen
Unilever wil tegen 2020 de impact van broeikasgassen van zijn producten gedurende de hele levenscyclus halveren. Dit gebeurt onder andere door wasmiddelen sterker te concentreren. Dit leidt ook tot minder verpakkingsmateriaal.

Droogshampoo
Een andere doelstelling van het levensmiddelenconcern is een halvering van het watergebruik bij het gebruik van zijn producten. Een voorbeeld is een nieuwe droogshampoo van Andrélon, die het aantal douchebeurten omlaag brengt.

Minder plastic in flessen
Tegen 2020 moet de hoeveelheid afval per ton productie van Unilever met ongeveer 40 procent zijn teruggedrongen. Innovatieve verpakkingen helpen hierbij. Zo wordt bij het blazen van plastic flacons Dove Body Wash gas in de flessen geïnjecteerd. Hierdoor is 15 procent minder plastic nodig. Unilever wil deze nieuwe technologie verder uitrollen en ook beschikbaar stellen voor concurrenten.

Sauzen met minder zout
Verbetering van de volksgezondheid is een andere ambitie van Unilever. Zo is het zoutgehalte in de Knorr-maaltijdpakketten en Bertolli pastasauzen afgelopen jaar teruggedrongen. Daarnaast is het suikergehalte in drinkklare thee sinds 2010 met 11 procent gedaald en bevat inmiddels 86 procent van de kinderijsjes 110 kilocalorieën of minder.

Gezondere margarine
Niet alle vetten zijn ongezond. Omega 3 en 6 zijn goed voor ons hart en de bloedvaten. Harde verzadigde vetten daarentegen kun je beter vermijden. Unilever heeft een margarine voor op brood ontwikkeld met een lager vetgehalte, zonder in te boeten op de gezonde vetten. Omdat bij de productie minder vet nodig is, leidt dit ook tot minder broeikasgasuitstoot.

Duurzame tomaten
Tegen 2020 wil Unilever alle gebruikte landbouwgrondstoffen uit duurzame bronnen verkrijgen. Het bedrijf is hiermee nu ongeveer op de helft. Zo bevatten de Knorr-maaltijden en alle Bertolli pastasauzen in zak duurzaam geteelde tomaten.

Fair trade ijs
Alle ingrediënten voor Ben & Jerry's ijs zijn inmiddels fair trade. Boeren krijgen een betere prijs voor hun producten.

Diervriendelijkere rookworst
Plofkip is voortaan taboe in Knaks kipworstjes. Voor Unox-rookworsten kiest Unilever voor vlees dat op een diervriendelijker manier is geproduceerd. 60 procent van deze worsten heeft een beter-leven-ster. Volgend jaar moet dit gelden voor alle worsten.