De introductie van Apple Pay is gunstig voor de overgang naar elektronische betalingen. Creditcardmaatschappijen zullen hiervan profiteren, verwacht Patrick Lemmens, fondsmanager van Robeco New World Financials Equities.

In september 2014 kondigde Apple zijn eigen methode aan voor mobiele betalingen: Apple Pay. Een nieuw systeem voor draadloos betalen dat compatibel is met de iPhone 6 en de nieuwe Apple Watch. ‘Near-field communication’ is hierin geïntegreerd. Consumenten kunnen dan in meer dan 220.000 winkels contactloos betalen door hun iPhone in de buurt van een lezer te houden en hun vinger op ‘Touch ID’ te plaatsen om hun identiteit te bevestigen.

Apple Pay wordt in oktober 2014 in de VS gelanceerd, waarna het bedrijf het internationaal beschikbaar wil maken. Lemmens volgt de nieuwe ontwikkelingen van Apple op het gebied van mobiele betalingen nauwgezet, maar hij belegt er niet in omdat het bedrijf te weinig gerelateerd is aan de financiële sector.

Creditcardbedrijven worden niet buitenspel gezet, maar profiteren juist
 “Apple is geen bedreiging, maar zal mogelijkheden creëren voor bedrijven in de financiële sector”, zegt Lemmens. Apple Pay werkt met de meeste creditcardbedrijven en betaalpassen van de grootste Amerikaanse banken. Lemmens vindt deze samenwerking interessant: “American Express, Mastercard, Visa en Discover Financial Services doen mee. Ze bieden het platform om betalingen te verwerken. Andere bedrijven, zoals Alliance Data Systems, zijn in gesprek met Apple. De invloed van de grote creditcardmaatschappijen moet niet worden onderschat. Het zijn grote spelers op betaalgebied. Visa bijvoorbeeld, heeft een dagelijks transactievolume van USD 18 miljard."

Een samenwerking met de grootste creditcardmaatschappijen draagt bij aan een soepele invoering. “De partners van Apple zullen een kleine vergoeding moeten betalen, maar het levert op de lange termijn wel een hoger volume op,” zegt hij. De Financial Times maakte eerder bekend dat Apple 0,15% van elke transactie ontvangt.

Een veel hoger volume op de langere termijn
Binnen Digital Finance ligt de focus op de grote creditcardmaatschappijen: “Dit zijn dominante spelers en langetermijn winnaars.” Lemmens hanteert een gespreide beleggingsstijl voor het fonds, door andere bedrijven te selecteren die actief zijn op het gebied van mobiele betalingen. Hij neemt kleine posities in verschillende bedrijven. “De aandelen van deze bedrijven zijn volatiel en het is lastiger om een duidelijke winnaar te kiezen.”

Lemmens denkt dat creditcards binnenkort niet achterhaald raken. “We verwachten dat het nog jaren duurt voordat we minder pasjes in onze portemonnee hebben en zelfs nog langer voordat we helemaal geen portemonnee meer nodig hebben. Omdat je straks steeds vaker met mobiele telefoons kunt betalen, neemt het aantal creditcards op een bepaald moment mogelijk wel af. Voorlopig neemt het aantal contante betalingen zelfs nog toe, maar creditcardbetalingen, elektronische betalingen en mobiele betalingen groeien hard, harder, hardst.” Volgens onderzoek van Barclays zal de totale wereldwijde markt voor mobiele betalingen groeien van USD 12 miljard nu, tot USD 40 miljard in 2016 en USD 100 miljard in 2022.

Lemmens sluit af door te zeggen dat het effect van Apple Pay op het gebruik van elektronische betalingen positief is. Wij denken dat de algemene trend van contante betalingen naar creditcardbetalingen en elektronische betalingen hierdoor toeneemt. “Apple Pay zal het concept van mobiele betalingen verder promoten," zegt hij.