De koopkrachtige generatie Y wordt nauwgezet gevolgd door marktonderzoekers. Hun bijzondere bestedingspatroon bepaalt hoe we winkelen en is van invloed op de aandelenbeurzen.

‘Millennials’ of ‘generatie Y’ worden ze genoemd, de generatie die werd geboren in de westerse wereld tussen begin jaren ‘80 en 2000. Een bijzondere groep consumenten tussen de grofweg 14 en 34 jaar, met een eigenzinnig kooppatroon. Ze kopen veel en besteden veel tijd aan het kiezen van het juiste product. Aantrekkelijkheid en kosten worden daarbij serieus gewogen en gedeeld met leeftijdsgenoten. Het resultaat: de aankoop van ijs of een spijkerbroek krijgt veel aandacht, maar veel millennials huren liever een auto dan dat ze er één kopen.

Ouders
Het koopgedrag is door de omvang en welvaart van deze generatie van invloed op het winkelaanbod, evenals de aandelenbeurzen. In de Verenigde Staten omvat generatie Y ruim 80 miljoen mensen. In Nederland zijn het er ruim 3 miljoen volgens het CBS. Daarnaast is deze generatie welvarender dan ooit. De totale bestedingen worden door Amerikaanse marktonderzoekers (Nederlandse cijfers zijn er niet) geschat op zo’n 200 miljard dollar per jaar. Sommigen voegen daar nog eens 500 miljard dollar aan toe, omdat generatie Y grote invloed heeft op de aankoopbeslissingen van hun ouders.

Koopgedrag
De aankoopbeslissingen van deze generatie zijn te verklaren door de relatieve welvaart waarin ze zijn opgegroeid, weet Anders Parment, onderzoeker aan de Zweedse Stockholm Business School. Een periode waarin de salarissen (van henzelf en hun ouders) stegen en door de lage inflatie de prijzen van veel producten daalden. Bovendien werd de generatie vanaf jonge leeftijd betrokken bij de aankoopbeslissingen van hun ouders. Hierdoor zijn ze volgens Parment gewend om te kiezen uit een productaanbod dat groter is dan ooit. De opgedane ervaringen worden daarbij uitbundig gedeeld. Generatie Y is mondig en gebruikt Instagram en Facebook om favoriete producten en ongenoegen te delen. Dat merkte bijvoorbeeld de kledingketen Abercrombie & Fitch, toen de producten op social media steeds vaker werden bestempeld als ‘te duur’. Mede hierdoor daalde de populariteit en de beurskoers aanzienlijk.

Inspelen
Producenten spelen graag in op de wensen van millennials. Die willen onder andere verrast worden. Daarom doen kledingketens als Zara en H&M aan fast fashion met snel wisselende collecties en introduceert Samsung elk half jaar nieuwe smartphones. Ook voelen deze consumenten zich vooral verbonden met het product, en veel minder met een winkel. Niet voor niets kunnen in de Apple-stores alle tablets en telefoons worden uitgeprobeerd.
Veel merken weten millennials aan zich te binden door naar hun mening te vragen. Bijvoorbeeld bij het kiezen van een smaak of design. Zo heeft ijsmaker Ben & Jerry’s – onderdeel van Unilever – zijn Facebook-pagina’s wereldwijd in samenwerking met klanten uit de Y-generatie gemaakt. Met als resultaat inmiddels bijna 8 miljoen vind-ik-leuks.

Deze informatie is bedoeld om de professionele belegger te voorzien van informatie over Robeco’s specifieke vaardigheden, maar is geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.

Ook beleggen in de sterke merken van millennials?