De wereld wordt steeds digitaler en het aantal consumenten in de middenklasse groeit. Maar hoe kunt u als belegger profiteren van deze trends? Die vraag stond centraal op het online seminar van Robeco over de winnaars van de toekomst.

Er zijn tot nu toe 2,3 miljard smartphones verkocht, 2,8 miljard wereldburgers hebben toegang tot internet en er zijn 700 miljoen websites in de lucht. Bij webshop Amazon wisselden vorig jaar vlak voor kerst 426 artikelen per seconde van eigenaar.
Deze duizelingwekkende cijfers voerde Henk Grootveld, hoofd trendbeleggen bij Robeco, op tijdens 'De winnaars van de toekomst'. In dit online seminar komen in totaal vier maatschappelijke trends aan bod waar beleggers van kunnen profiteren. De eerste sessie, in juni, stond in het teken van de industriële renaissance en gezond ouder worden. In deel twee passeerden twee andere trends de revue: de voortschrijdende digitalisering en de opkomende middenklasse.

Nieuwe businessmodellen
Grootveld schetst in zijn trendverkenning de gevolgen van deze verregaande digitalisering. Zo verandert het aanbod van bedrijven. De opmars van online shoppen bijvoorbeeld leidt tot vervanging van bestaande winkels door webshops. Ook ontstaan er nieuwe diensten. "Bedrijven als de taxidienst Uber, kortingssite Groupon en reizigerscommunity TripAdvisor zouden zonder internet geen bestaansrecht hebben", zei Grootveld.
Volgens hem ontstaan er door de digitalisering ook nieuwe businessmodellen, waarbij bedrijven gratis diensten leveren, in ruil voor privacy van hun klanten. Als voorbeeld noemde hij Google, die zoekvragen verkoopt aan bedrijven die gericht willen adverteren.

Robots en 3D-printing
De digitalisering heeft ook gevolgen voor de bedrijfsvoering, signaleert Grootveld. Er ontstaan bijvoorbeeld nieuwe productiemethoden, met gebruik van robots en 3D-printing. Ook kunnen bedrijven dankzij big data profiteren van goedkopere research.
Verder leidt digitalisering tot betere resultaten, omdat bedrijven dankzij geavanceerde it-systemen lagere voorraden kunnen aanleggen en beter zicht hebben op de risico's.
Bij één sector zijn de gevolgen van de digitalisering extra groot, voorspelt Grootveld. In de bancaire wereld leidt digitalisering tot de komst van online banken, nieuwe betaalmethoden (zoals betalen via de smartphone), nieuwe munten (bijvoorbeeld de bitcoin) en andere financieringsvormen (denk aan crowdfunding).

Groeiende middenklasse
De tweede trend waar beleggers rekening mee dienen te houden, is de opkomende middenklasse. Dit speelt volgens Grootveld vooral in de regio Azië-Pacific, waar veel landen beschikken over een relatief jonge en snel groeiende bevolking. Daarnaast trekken in veel opkomende markten steeds meer mensen naar de steden, op zoek naar werk en welvaart.
Dit alles zorgt voor een forse stijging van de consumentenbestedingen. Hiervan profiteren vooral aanbieders van gemaksproducten (zoals luiers en voorverpakte voeding), eenvoudige financiële diensten, luxegoederen en vrijetijdsbesteding.

Rolinco
Het fonds Rolinco, waar Grootveld medeverantwoordelijk voor is, speelt in op beide trends. Circa 25% van het vermogen is momenteel belegd in bedrijven die van de digitale trend profiteren. Hieronder vallen usual suspects als Facebook en Google, maar bijvoorbeeld ook Wirecard (een Duitse aanbieder van mobiele betalingssystemen) en Asos (een Britse online modeketen).
Ongeveer 20% van het fondsvermogen is belegd in bedrijven die profiteren van de groeiende middenklasse in opkomende markten. Hieronder vallen onder andere casino-exploitant Las Vegas Sands, horlogemaker Richemont, en Tencent, een Chinese aanbieder van online spelletjes en chatfuncties.

Wilt u het seminar van 11 juni ook nog terugkijken, klik dan hier.

Deze informatie is bedoeld om de professionele belegger te voorzien van informatie over Robeco’s specifieke vaardigheden, maar is geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.