Hoe kunnen beleggers het beste omgaan met snelle technologische veranderingen op de consumentenmarkt? Een eigenzinnige aanpak die actief inspeelt op trends kan vruchten afwerpen. De technologische ontwikkeling blijft accelereren en creëert veel problemen, maar ook veel beleggingsmogelijkheden. Maar hoe kan de belegger hiervan profiteren?

Jack Neele, fondsmanager van Robeco Global Consumer Trends Equities, gaat in op de gevolgen van snelle technologische ontwikkeling voor beleggers. “Het eerste wat je als belegger moet doen is het vermijden van de verliezers. Dit zijn bedrijven die niet meegaan met langetermijntrends, en door de opkomst van een nieuwe technologie aan het kortste eind trekken.”

“Een van de bekendste voorbeelden van een verliezer is Kodak, de Amerikaanse producent van filmrolletjes. Het bedrijf verzette zich tegen digitale camera’s, maar de opkomst hiervan was niet meer te stoppen. De doodsteek kwam in 2007 door de opkomst van smartphones en social media. Hierdoor werd het direct delen van foto’s belangrijker en de kwaliteit van de foto’s was minder van belang.”

Er zijn andere industrieën die het lot van producenten van fotorolletjes kunnen ondergaan, zegt Neele. “Nieuwe bedrijven willen de gevestigde orde omverwerpen. Momenteel zetten bedrijven als AirBnB (hotels) en Uber (taxi’s) andere markten op zijn kop. Als belegger is het noodzakelijk om de ontwikkelingen op dit gebied zeer nauwlettend te volgen.”

Global Consumer Trends heeft als strategie om alleen te beleggen in bedrijven die kunnen profiteren van langetermijntrends, stelt Neele. “Facebook is een structurele winnaar en profiteert van de kracht van het netwerkeffect van sociale media. De smartphone heeft het gebruik van sociale media alleen maar versterkt. In de Verenigde Staten ‘Facebookt’ 20% van de gebruikers met de mobiele telefoon. Facebook heeft zijn advertentiediensten aangepast aan de verschuiving naar mobiel, waardoor de inkomsten uit mobiele advertenties explosief toenemen.”

Digitalisering heeft niet alleen betrekking op technologie, maar ook op hele andere sectoren zoals consumentengoederen, zegt Neele. “Neem bijvoorbeeld Nike. Dit bedrijft verkoopt niet alleen schoenen en sportartikelen, maar ook elektronica waarmee je bijvoorbeeld looptijden kan delen op sociale media. Structurele winnaars zoals Nike zijn niet gevoelig voor de conjunctuur. Tijdens een recessie doen deze bedrijven het nog steeds goed en winnen ze marktaandeel.”

Neele legt uit hoe trendmatig beleggen werkt: “Zoek de structurele winnaars die goed gepositioneerd zijn. Ondernemingen moeten nieuwe technologieën omarmen om te overleven. En hoewel technologische ontwikkelingen snel gaan, moet je toch geduldig zijn, want soms kost het tijd om van een trend te kunnen profiteren.”

Neele sluit af met een toelichting van de filosofie van Robeco Global Consumer Trends Equities: “We kiezen voor bedrijven die met hun producten volledig op een specifieke trend inspelen. De diversificatie behalen we door in meerdere langetermijngroeitrends te beleggen. Tot slot beleggen we uit overtuiging in plaats van de benchmark(=index) nauwgezet te volgen.”