De afgelopen jaren hebben diverse grote internetbedrijven een entree naar de beurs gemaakt, met wisselend succes. Wat maakt een internetbedrijf tot een aantrekkelijke belegging?

25 miljard dollar was de opbrengst van de beursgang van het Chinese webwinkelbedrijf Alibaba, de grootste beursintroductie uit de geschiedenis. Op de eerste handelsdag sloot het aandeel 38 procent boven de introductiekoers. Het beursdebuut waarbij de Duitse webshop Zalando ruim een week later ruim 600 miljoen euro ophaalde, verliep minder spectaculair. Beleggers stonden niet in de rij: het aandeel eindigde zelfs onder de introductieprijs. Vanwaar het verschil?

Marktpositie
"Alibaba heeft een dominante marktpositie in een hard groeiende markt: het concern heeft 80 procent van de Chinese e-commerce markt in handen", zegt Richard Speetjens, beheerder van Robeco Global Consumer Trends Equities. "Als een Chinees bedrijf online producten wil aanbieden, zijn de websites van Alibaba hèt aangewezen kanaal. Chinezen kunnen daar niet omheen. In Europa en de Verenigde Staten kan iedereen een webshop beginnen. Zalando is ondanks een omzet van 2 miljard euro nog steeds een relatief kleine speler. Als dat bedrijf stopt, kunnen consumenten nog elders terecht. Maar als de stekker uit Alibaba gaat, verdwijnt in China een hele infrastructuur."

Verdienmodel
 "Alibaba biedt een platform, zoals Marktplaats, waar mensen tegen betaling van commissie spullen kunnen verkopen. Alibaba faciliteert alleen en heeft dus weinig kosten. Daardoor liggen de marges een stuk hoger dan bij Zalando, dat wel zelf spullen verkoopt en bovendien het risico loopt op te grote voorraden.”

Houdbaarheid
"Het verdienmodel moet houdbaar zijn, zoals bij taxidienst Uber en verhuursite Airbnb. Zij maken gebruik van slapende activa: auto's en woningen die tijdelijk niet worden gebruikt. Maar ze dreigen wel in de problemen te komen door aanscherping van wetgeving." Ook over het verdienmodel van muziekaanbieder Spotify is Speetjens te spreken, omdat dat bedrijf ook abonnementen verkoopt en zo klanten aan zich bindt. "Maar de concurrentie in die markt neemt wel toe. Een andere onzekerheid betreft de muziekrechten, die Spotify moet betalen. Artiesten lopen inkomsten mis, omdat consumenten geen cd's meer kopen. Het nummer 'Happy' van Pharrell Williams was afgelopen jaar het meest gestreamde nummer op Spotify, maar de zanger en songwriter heeft er zelf slechts enkele duizenden euro's aan verdiend. Dat is niet houdbaar."

Binnen twee jaar
Ondanks deze onzekerheden verwacht Speetjens dat Uber, Spotify en Airbnb binnen twee jaar naar de beurs zullen gaan, evenals een reeks kleinere internetbedrijven. "Gezien de opgelopen waarderingen in deze sector verwacht ik een actief jaar wat betreft beursgangen. In tijden van lage economische groei zijn beleggers extra geïnteresseerd in groeibedrijven."

Geen zeepbel
Bang voor een nieuwe internetzeepbel, zoals aan het begin van deze eeuw, is hij niet. "De instelling van beleggers is veranderd. Vijftien jaar geleden vond elk aandeel met dot.com in de naam gretig aftrek; ook van bedrijven zonder lucratief verdienmodel. Dat gebeurt nu niet meer." Hij erkent dat sommige internetbedrijven hoog zijn gewaardeerd. "Maar daar is wel een goede reden voor. Dat zijn de winnaars in de industrie."

Disclaimer:
Deze informatie is bedoeld om beleggers te voorzien van informatie over Robeco’s specifieke vaardigheden, maar is geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.