Beleggen in app-bouwers: dure grApp?
Wereldwijd zijn er zo’n 2,3 miljoen officieel geregistreerde app-ontwikkelaars, die overigens nog niet allemaal een werkende app ontwikkeld hebben die verkrijgbaar is voor het grote publiek. Het lijkt om een groeimarkt te gaan. Toch zijn er maar een paar die winstgevende toepassingen hebben ontwikkeld.


Wie een kijkje neemt in de App Store van Apple of de Google Play Store, begint het al snel te duizelen. Bezitters van een smartphone of tablet kunnen inmiddels kiezen uit meer dan 1,3 miljoen apps. Zo'n groot aanbod is misschien fijn voor de gebruiker, maar niet voor app-ontwikkelaars. Het is lastig voor hen om zich te onderscheiden.

Kwijnend bestaan
Mede om die reden verwacht onderzoeksbureau Gartner dat de komende jaren slechts 1 op de 10.000 apps winstgevend zal zijn. Wie zich niet in de kijker speelt op sociale media of in app-stores is onzichtbaar en leidt een kwijnend bestaan. Daarnaast is een groot deel van de apps niet opgezet om omzet te genereren, maar om een merk te promoten of service te verlenen. Er bestaan wereldwijd drie tot vier miljoen app-ontwikkelaars. Een klein deel hiervan heeft een beursnotering. Hoe interessant is de app-markt eigenlijk voor beleggers? En welke ontwikkelaars slagen erin van hun app een cashcow te maken?

Candy Crush
"Slechts 10 procent van het assortiment bestaat uit apps waarvoor de consument moet betalen. De rest is gratis", zegt Richard Speetjens, beheerder van Robeco Global Consumer Trends Equities. "Maar ook een gratis app kan geld opleveren, door advertentie-inkomsten of inkomsten uit virtuele items die spelers van een game aanschaffen. Zo verwacht King Digital Entertainment, maker van het spel Candy Crush, dit jaar een omzet van 2 miljard dollar. 80 procent daarvan is afkomstig uit de verkoop van virtuele items, zoals extra levels of icoontjes."

Volgens Speetjens zijn de meest lucratieve apps afkomstig van spelletjesfabrikanten. "De helft van de omzet in de app-markt van vorig jaar werd behaald in dit segment." Hij wijst er wel op dat de concurrentie hier groot is. "Succes is niet verzekerd. Maar als een game aanslaat, kan een ontwikkelaar daar wel miljoenen mee verdienen." De vraag is wel hoe duurzaam deze opbrengsten zijn: "Als de hype rond Candy Crush voorbij is, hollen consumenten weer naar een ander spel, van misschien een andere fabrikant. Dat maakt een bedrijf kwetsbaar."

Apps als ondersteuning
Behalve specifieke app-ontwikkelaars zijn er ook bedrijven die het maken van een applicatie niet beschouwen als kernactiviteit, maar apps aanbieden ter ondersteuning van hun diensten of als aanvulling op hun reguliere productaanbod. "Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine Google en reiswebsite TripAdvisor. Zij genieten schaalvoordeel door het forse gebruik van mobiel internet en behalen daardoor veel advertentie-inkomsten. En Microsoft biedt alle office-producten ook als app aan."

Apple en Google
Niet alleen app-ontwikkelaars verdienen aan een app. "Bedrijven als Apple en Google pikken een graantje mee", zegt Speetjens. "Van elke euro omzet van een app, gaat circa 30 procent naar de beheerder van de app-stores (IOS of Android)." Apple haalde afgelopen jaar 4,5 miljard dollar uit apps. Afgezet tegen de jaaromzet is dit een bescheiden bedrag: nog geen 5 procent. "Maar op die omzet zit wel bijna 100 procent marge, omdat Apple slechts een platform biedt en hiervoor nauwelijks kosten maakt."

Hoewel het aantal telefoons met besturingssysteem Android het aantal iPhones overstijgt, zijn volgens Speetjens de omzetten uit Apple’s App Store groter dan die uit de Google Play Store. "iPhone-gebruikers hebben gemiddeld een hoger inkomen dan eigenaren van andere smartphones. Zij kiezen vaker voor betaalde apps. Daarnaast hebben app-ontwikkelaars een voorkeur voor Apple omdat ze daar hun programma's niet voor verschillende toestellen hoeven aan te passen. Apple is hierin dus koploper."

Robeco Global Consumer Trends Equities heeft een risico-indicator 6.