Nu superfoods als gojibessen, tarwegras en chiazaad ook volop verkrijgbaar zijn in de reguliere supermarkten, kunnen we nauwelijks meer van een hype spreken. Superfoods are here to stay. Producenten kunnen er een leuke speltboterham aan verdienen. En beleggers?

De laatste jaren nam de vraag naar onder meer spelt en quinoa zo hard toe, dat er te weinig aanbod was, met natuurlijk als gevolg dat de prijzen explodeerden. Quinoa, van oorsprong het voedsel van de arme Bolivianen, werd voor de oorspronkelijke eters zelfs onbetaalbaar. En op het moment dat chiazaad verhuisde van de vogelafdeling in de dierenwinkel naar de salonfähige rekken van de natuurwinkel, kwam er een ander prijskaartje aan te hangen.

Hoofd Trendbeleggen Henk Grootveld: “Superfoods zijn heel fashionable, maar de modes zijn kortstondig. Gisteren waren het gojibessen, vandaag is het boerenkool, morgen zitten we wellicht massaal aan het zeewier. De beweging die eronder ligt is echter heel duidelijk: we willen gezonder eten, meer organisch gekweekt, minder geprepareerd voedsel. Je ziet die behoefte terug in de opkomst van Whole Foods Market in de VS en in Nederland aan het succes van Marqt en Eko Plaza. Robeco Global Consumer Trends belegt niet in kortstondige modebewegingen, wel in die onderliggende ontwikkeling.”

Niet beleggen
Voor Grootveld is het ook belangrijk om te kijken waar je niet in wilt beleggen. “Heinz stopt elk jaar meer suiker in zijn tomatenketchup, blijkt uit onderzoek. Er zitten nu 45 suikerklontjes in een fles en zo’n fles vol kost een dollar. Dat is minder dan wat je zou moeten betalen als hij voor honderd procent uit tomaten zou bestaan. Dat kan alleen maar omdat er nog steeds landbouwsubsidies worden verstrekt aan suikerbietentelers. Suiker werkt echt verslavend en het lichaam heeft het niet nodig. Ik denk ook dat Coca Cola ooit dezelfde kant uitgaat als de sigarettenindustrie. Bijna 30% van de wereldbevolking is te zwaar en obesitas is een dure ziekte. Als belegger moet je dan ook verantwoordelijkheid nemen.”

De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.

Robeco Global Consumer Trends heeft een risico-indicator 6.

Deze informatie is bedoeld om de lezer te voorzien van informatie over Robeco’s specifieke vaardigheden, maar is geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.