Sterke merken zijn één van de trends waar Robeco Global Consumer Trends Equities op inspeelt. Vijf vragen aan fondsmanager Jack Neele over de laatste top 100 meest waardevolle merken*. Over relevante merken en merken die de aansluiting missen.**

Welke merken zijn in waarde gestegen?
“Technologiemerken zijn sterk in opkomst. De drie grootste stijgers zijn allemaal technologiebedrijven: Facebook, Apple en Amazon. De technologiesector is sterk vertegenwoordigd en een derde van de honderd meest waardevolle merken bestaat uit technologiemerken.”

Wat is te zeggen over de merken die hun waarde het meest zagen dalen?
“Er tekent zich een scheiding af tussen nieuwegeneratiemerken en merken van de vorige generatie. In de top tien staan Coca-Cola, IBM en McDonalds en die dalen al jaren gestaag in merkwaarde. Coca-Cola en McDonald’s lijden onder de trend van gezond eten en IBM is oude technologie.”

Welke merken weten relevant te blijven?
“Hermès is een merk dat met zijn tijd meegaat, dat relevant weet te blijven en met de consument meebeweegt. Neem de Apple Watch Hermès met een door het modehuis ontworpen wijzerplaat en handgemaakt leren bandje. Nike en Starbucks vind ik ook goede voorbeelden. Nike levert apps waarmee mensen hun sportieve prestaties via social media kunnen delen. En bij Starbucks kun je met je mobiele telefoon bestellen en betalen. Deze bedrijven omarmen nieuwe technologieën, consumenten waarderen dit en dit zorgt voor een voortdurende stijging van de merkwaarde.”

McDonald’s en Kentucky Fried Chicken staan wel in de top 100, maar zitten niet in de portefeuille van Robeco Global Consumer Trends Equities. Chipotle Mexican Grill staat niet in de lijst, maar daarin ben je wel belegd. Waarom?
“KFC is net als McDonald’s een merk van de vorige generatie. Chipotle is van de nieuwe generatie. Het is geen fastfood, maar wordt fast casual genoemd. Het is een combinatie van snel en persoonlijk met ingrediënten van betere kwaliteit. Consumenten kunnen hun eigen burrito samenstellen die voor hun ogen wordt klaargemaakt. Deze keuzevrijheid spreekt de moderne consument aan. Dat is misschien nog wel belangrijker dan het Mexicaanse eten.”

Mis je meer sterke merken in de top 100?
“Uber, Victoria’s Secret, Twitter en Instagram om er een paar te noemen. Van een niet-beursgenoteerde onderneming als Uber kan ik me voorstellen dat de merkwaarde moeilijk is te bepalen. Dat geldt ook voor merken die onderdeel zijn van een grotere onderneming zoals lingeriemerk Victoria’s Secret van L Brands en Instagram dat eigendom van Facebook is.”

Van de tien grootste posities in de portefeuille van Robeco Global Consumer Trends Equities staan er acht in de top 100 van Interbrand: Facebook, Google, Nike, Starbucks, Apple, Visa, Mastercard en Nestlé. Het rendement van dit fonds bedroeg tussen 1 oktober 2014 en 30 september 2015 18,12%.***

*Bron: Interbrand.
**De bedrijven en merken die in dit artikel genoemd worden, zijn geen koopaanbevelingen.
***De waarde van uw belegging kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.