Steeds meer bedrijven bieden hun producten ook online aan, want dat is ‘hot’ en genereert de broodnodige omzet. Fysieke winkels hebben het moeilijk en zoeken naar nieuwe manieren om de klant te behouden en nieuwe klanten te winnen. Richard Speetjens, samen met Jack Neele fondsmanager van Robeco Global Consumer Trends Equities, ging kijken in de proeftuin die ‘Store of the Future’* heet.

Dit jaar zijn er volgens Twinkle, een e-commerce tijdschrift dat de grootste webwinkels rangschikt in een top 100, meer online winkels dan fysieke winkels in Nederland. Kwade tongen beweren dat de enige winkel die straks nog zal overleven, Amazon.com is, al heeft ook dat bedrijf onlangs in de V.S. een fysieke boekenwinkel geopend. Geen wonder dus dat de traditionele winkel aan een tegenoffensief is begonnen. De Store of the Future* in Den Haag laat zien wat er in het vat zit. Er werken 60 bedrijven aan mee, waaronder HEMA, C&A, LaPlace en Perry, maar ook technologieaanbieders en universiteiten.

Eye-catcher
Een van de ‘eye-catchers’ is de Oculus Rift-bril waarmee je virtueel door een winkel kunt lopen terwijl je thuis op de bank zit. Of alvast een kijkje kunt nemen op een vakantiebestemming waar je volgende zomer naartoe wilt. Speetjens: “Leuk, die bril, maar hij moet nog wat beter uitontwikkeld worden, want nu krijg je er na een tijdje hoofdpijn van.” Ook populair is de ‘shuffle-run-test’, waarbij je in de winkel tennisschoenen kunt uitproberen door een streep op de vloer te volgen, die typische tennisbewegingen aangeeft. In de beautyhoek van de HEMA kun je oogschaduw en lippenstift op een iPad testen door je gezicht gewoon voor de camera te houden, waarna een app precies laat zien welke kleur je het beste staat.

Geen geld
Innovaties zijn nodig om meer faillissementen in de winkelstraten te voorkomen, maar kleinere retailers hebben meestal niet het geld en de expertise om te experimenteren en in te spelen op de mogelijkheden die de technologie biedt. Maar niets doen is voor hen geen optie, want winkels moeten met hun tijd meegaan.

Paniekvoetbal
Volgens Robeco-fondsmanager Richard Speetjens zullen veel experimenten het niet gaan halen en is er sprake van paniekvoetbal. “De sterke merken kunnen natuurlijk hun schaalvoordeel gebruiken en meer investeren. Daardoor zullen de kleintjes nog meer in het gedrang komen. Maar er zal altijd een groep consumenten blijven die het fysiek winkelen als iets leuks ziet. Daarom blijven in de grote steden de winkelstraten gewoon met winkels gevuld. Daarin zijn de sterke merken uiteraard prominent aanwezig.”

Die grote merken zijn goed vertegenwoordigd in de portefeuille van Robeco Global Consumer Trends Equities, dat tussen 1 oktober 2014 en 30 september 2015 een rendement boekte van 18,12%.** Het fonds heeft een risico-indicator 5. Wilt u meer weten over dit fonds, lees dan ook:

of bekijk de video:

* Store of the Future: Anna van Buerenplein 7, Den Haag, bekijk de promo-video op www.storeofthefuture.nl
**De waarde van uw belegging kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.