Veel lopers willen hun prestaties bijhouden. Voor hun gezondheid, om te vergelijken of om mee op te kunnen scheppen. Dat kan met een Apple Watch of met een armband van Fitbit, maar je kunt ook een prestativmeter in je schoenen inbouwen. Data uit je schoenen zijn betrouwbaarder en je hoeft geen horloge of armband meer om te hebben tijdens het lopen.

Voor schoenenproducenten zijn deze smartschoenen naar verwachting de nieuwste winnaar. Nike* introduceerde eerder al de Nike +, een sensor die je in je zool plaatst of aan je veters vastbindt, en onlangs heeft dit bedrijf patent aangevraagd voor een schoen met ingebouwde sensor. Under Armour, een andere grote fabrikant van sportkleding, kondigde zijn eerste smartschoen aan, die vanaf eind februari te koop zal zijn: de Speedform Gemini 2.

Digital Sport
Sportschoenengigant New Balance zit ook niet stil. Onlangs maakte het bedrijf bekend een speciale divisie ‘Digital Sport’ op te richten voor het ontwikkelen van verschillende wearables. New Balance zal in samenwerking met Intel, Google en Strava onderzoeken hoe je sensoren in kleding of schoenen kunt verwerken.

Groeimarkt
Hardlopen zal door de toenemende focus op gezondheid een groeimarkt blijven en hardlopers kijken vaak niet op een paar tientjes als ze schoenen kopen. In de wereld van de hardloopschoenen gaat heel wat geld om: in 2015 was de omzet ruim 72 miljard euro**. Producenten die een flinke ‘piece of the cake’ willen hebben, moeten natuurlijk wel met de tijd meegaan.

Hoe profiteren?
Hoe kun je als belegger profiteren van deze trends? Onlangs gaven de fondsmanagers van Robeco Global Consumer Trends Equities, Jack Neele en Richard Speetjens, hun vooruitzichten voor 2016. “Het is van cruciaal belang selectief te zijn en in die bedrijven te investeren die een structureel concurrentievoordeel hebben en die meedenken en mee weten te bewegen met de consument. De ondernemingen die het best aanvoelen waar de consument heen gaat en hoe zijn wensen veranderen, zullen de concurrentie vaak te slim af zijn. Hierbij kan het gebruik van technologie een cruciale rol spelen.”

Omstandigheden gunstig
De fondsmanagers zijn optimistisch over het groeipotentieel van de bedrijven in hun portefeuille: “De huidige economische omstandigheden met beperkte economische groei, lage rentes en lage olieprijzen zijn gunstig voor consumentgerelateerde ondernemingen met een bovengemiddelde groei. De verwachte winstgroei voor de bedrijven in Robeco Global Consumer Trends is gemiddeld 15-17%***, wat ver uitsteekt boven de verwachte winstgroei van de totale markt van 8-10%. Wij verwachten dat de bovengenoemde trends zich in 2016 verder zullen voortzetten en dat onze investeringen in ondernemingen, die goed gepositioneerd zijn om daarvan te profiteren, opnieuw hun vruchten zullen afwerpen.”

Meer weten?
Ga naar Robeco Global Consumer Trends Equities

* De in dit artikel genoemde bedrijven zijn geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of te verkopen.
**Bron: Statista/Trefis.com
***De waarde van uw belegging kan fluctueren. Prognoses vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.