Zonnepanelen zijn relatief goedkoop: als je ze eenmaal hebt aangeschaft, zijn de marginale kosten daarna bijna nul. Wat let ons dan nog om zonne-energie te gebruiken om elektrische auto’s op te laden?

De belangrijkste uitdaging is het opslaan van energie. Voor apparaten zijn er al lithium-ion-batterijen, die steeds goedkoper en lichter worden. Deze zijn echter niet geschikt voor nutsbedrijven omdat het veel tijd kost ze op te laden. Op dit gebied wordt hard gewerkt aan een batterij op basis van vloeibare metalen, die in één seconde bijna 1 miljoen kilowatt kan opslaan.

Al vijf keer zo energie-efficiënt
Een belangrijke ontwikkeling in het overstappen van fossiele brandstoffen naar alternatieve energiebronnen is de ontwikkeling van de elektrische auto. Een elektrische motor is nu al vijf keer zo energie-efficiënt als een interne verbrandingsmotor. Stroom is vele malen goedkoper dan benzine en ook het onderhoud is minder kostbaar: een elektrische auto heeft 21 bewegende onderdelen, tegenover ruim 2000 in een auto met verbrandingsmotor.

Beperkte actieradius
Elektrische auto's zijn nu nog niet heel populair. Dit komt voornamelijk door de beperkte actieradius, en de infrastructuur om snel op te laden staat nog in de kinderschoenen. Als elektriciteit door zonne- en windenergie steeds goedkoper wordt en batterijen steeds lichter en goedkoper worden, kan het elektrisch rijden een grote vlucht gaan nemen. Toyota verwacht in 2025 geen auto’s met interne verbrandingsmotor meer te verkopen.

Back-up

Elektrische auto’s kunnen zelfs als back-up van het elektriciteitsnet gaan fungeren. Zo kan een gemiddeld gezin in geval van nood drie dagen leven van de elektriciteit die door één Tesla Model S wordt opgeslagen.

Zelfrijdende auto’s
De volgende stap in deze (r)evolutie is om de elektrische auto zelf te laten rijden. Voordelen zijn minder verkeersdoden, meer werktijd en minder benodigde ruimte. In Los Angeles is nu nog 55% van de ruimte gerelateerd aan het gebruik van auto’s, zoals snelwegen, parkeerplaatsen en garages. In Nederland staat een auto maar liefst 92% van de tijd stil.

Verstedelijking
Een andere grote trend is de verstedelijking. In 2050 zal twee derde van de wereldbevolking in een stad wonen. Dit legt een grote druk op het verkeer. Het wachten is op intelligente transportsystemen, die betrouwbare informatie leveren over de hele reis, waardoor reistijden zullen worden verkort. Deze slimme, geïntegreerde mobiliteit zal leiden tot betere verkeersstromen, meer veiligheid en minder files.

Beleggen in zonne-energie en zelfrijdende auto’s
Robeco’s trendfonds Rolinco belegt in zonne-energie en zelfrijdende auto’s en blijft ver weg van fossiele-brandstoffenproducenten en ouderwetse automobielfabrikanten. Zo heeft het fonds bijvoorbeeld een belang in het Chinese bedrijf GCL-Poly, producent van polysiliconen voor fotovoltaïsche zonnecellen.

Zie ook Rolinco EUR G
Zie ook Slim beleggen in slimme materialen

De in dit artikel genoemde bedrijven zijn geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of te verkopen.