Apple is, na jarenlang het grootste bedrijf te zijn geweest qua beurswaarde, voorbijgestreefd door Google. Of beter, door Alphabet, zoals het bedrijf sinds 2015 officieel heet. Werd Apple het slachtoffer van zijn eigen succes?

Met een beurswaarde van USD 531 miljard is Google/Alphabet nu officieel ’s werelds grootste, al is het verschil met Apple (USD 524 miljard) niet veel meer dan één procent. Maar hoe zijn deze bedrijven zo groot geworden? Jack Neele, fondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends Equities: “Ze hebben het voordeel dat ze door de opkomst van het internet heel eenvoudig wereldwijd actief kunnen zijn. Hun kracht is bovendien dat ze stuk voor stuk een platform bieden waar vraag en aanbod bij elkaar komen, en bovendien een platform waar bedrijven niet omheen kunnen. “

Relatieve kracht
“Mensen zijn bijna 24/7 online, daar moet je ze ontmoeten. Het sterke is dat zelfs in de huidige moeizame marktomstandigheden, deze bedrijven nog een omzetversnelling weten te melden. Dat zegt wel iets over hun relatieve kracht. Bovendien is er op korte termijn nauwelijks concurrentie voor Google of Facebook”, aldus Neele.

Concurrentie opgekocht
En wat zich als concurrent zou kunnen ontwikkelen, wordt opgekocht. Met de acquisitie van bijvoorbeeld Instagram en WhatsApp, reeg Facebook niet alleen kraaltjes aan zijn activiteiten, maar zorgde er ook voor dat deze bedrijven op de lange termijn geen luis in de pels konden worden.
 
Meer iPhones verkopen
Waar Google en Facebook profiteren van het toenemende internetgebruik en de snel groeiende markt voor online advertenties met stijgende prijzen, moet Apple er ieder jaar weer in slagen nog meer iPhones te verkopen. Die groei valt stil en er wordt voor het komende kwartaal zelfs voor het eerst minder mobieltjes verkocht.

Keerzijde van succes
Waar Apple mee kampt, is de keerzijde van het eigen succes. Of zoals Neele het noemt: “de wet van de grote getallen”. Wie meer dan 200 miljoen iPhones per jaar verkoopt, kan dat aantal moeilijk met 20% per jaar blijven opkrikken. “De markt komt op dit moment meer de kant van Google en Facebook op. Het is nu eenmaal makkelijker voor Google om zijn search algoritme bij te sturen dan voor Apple om weer een nieuwe iPhone te ontwikkelen.”
  
Geen donkere wolken voor Google?
De verschuiving van activiteiten naar internet, de nog steeds groeiende internetpenetratie en het feit dat Google zich overal tussen weet te wringen, alles lijkt erop te wijzen dat het bedrijf zijn groei nog wel een paar jaar weet vol te houden. Zijn er dan voor Google helemaal geen donkere wolken aan de hemel? Ja, want uiteindelijk zal er wel weer een nieuwe Amazon, Facebook of Apple opstaan..
Wilt u beleggen in Amazon, Facebook, Apple en hun eventuele opvolgers? Kies dan voor Robeco Global Consumer Trends Equities.