Met enige verbazing vragen de ouders van de 11-jarige Tim of hij het nog een keer wil zeggen. En ja hoor, hij zegt toch echt dat hij gaat beleggen. Zes weken lang gaat hij met groep 8 van de basisschool proberen om de best beleggende klas van Nederland te worden. Als ze winnen, krijgen ze echt geld waarmee ze een goed doel gaan steunen. Een cool spel. En of papa en mama hem een beetje willen helpen als het moeilijk wordt.

Theorie en praktijk
Helpen met beleggen? Papa's gedachten dwalen af. Januari was een maand vol emoties geweest. De afgelopen jaren was het resultaat prima op hun beleggingsfonds met gemiddeld risico. Maar vanaf begin dit jaar waren de dagelijkse koersdalingen bepaald niet bevorderlijk geweest voor de sfeer in huis. Drie weken lang daalden de koersen en de stemming bereikte Siberische temperaturen. Er was uiteindelijk een flinke discussie ontstaan over stoppen, doorgaan, even verkopen en later terugkopen of toch weer sparen. Alle scenario's kwamen op tafel, maar wat te doen? Had het nog wel zin om nu nog te veranderen? Liepen ze daarmee niet achter de feiten aan?

Is er iets veranderd?
De beleggingsvisie op de website van de beheerder was niet gewijzigd, er zou geen sprake zijn van een naderende recessie. Er werd wel geschreven over een overreactie op de lagere groeiverwachting voor China en over de olieprijsontwikkeling. Hoe dan ook, dit soort enorme bewegingen veroorzaakte een vervelend onzeker gevoel. De uitleg die hij destijds over de risico’s van beleggen had gelezen op de website, was nuttig, maar in de praktijk voelt de ervaring met ‘echte’ koersdalingen anders.

Jong geleerd, oud gedaan
Hadden wij op school maar iets geleerd over beleggen. Spelenderwijs leren over risico nemen, nieuws vertalen naar keuzes en omgaan met succes én tegenslag. Wellicht dat vanuit die achtergrond dan later minder snel een emotionele beslissing wordt genomen. Uiteindelijk waren we tot de conclusie gekomen het nog even aan te zien. De persoonlijke omstandigheden en de doelen waren bovendien niet veranderd.

Ingrijpende veranderingen
De maandelijkse opbouw van Tim’s studiepotje in het beleggingsfonds moet sowieso doorgaan.  Die keuze was versterkt door een verslag in de krant over het World Economic Forum (WEF) in Davos. Daarin stond dat wereldwijd maar liefst twee-derde van de basisschoolleerlingen later een beroep krijgt dat nu nog niet bestaat. Het WEF verwacht de komende jaren enorme veranderingen op de arbeidsmarkt. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en over een breed gebied. Kunstmatige intelligentie, robotica, 3D-printing, nanotechnologie en biotechnologie. Nieuwe, slimme systemen zullen helpen om bijvoorbeeld op het gebied van voedselschaarste, gezondheid en ziektes problemen op te lossen. Tijdens het WEF gaf men aan dat door deze ontwikkelingen in de nabije toekomst wereldwijd ca. 20 miljoen banen verloren kunnen gaan. Het belang van een goede opleiding is o zo duidelijk geworden. En dat kost veel geld.  

Terug naar het spel
En als papa en mama iets niet weten Tim, en jou niet kunnen helpen met het beleggingsspel, wat dan?
Tim: Oh, dan mag de klas het aan de hulplijn vragen op www.beleggr.nl. Komt goed.

Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee die niet bij sparen voorkomen. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.

Deze column is eerder verschenen op DFT.nl