De zomervakantie staat voor de deur. Dat is een fijn vooruitzicht voor iedereen die straks op reis gaat – en voor de landen die dankzij stijgende toerisme-inkomsten de economische groei weer wat harder zien aantrekken.

Nederlanders behoren tot de meest reislustige volken van Europa. We verblijven gemiddeld ruim 12 nachten per jaar in het buitenland volgens organisatie Eurostat. Dat is twee keer zoveel als het Europees gemiddelde. Uit cijfers van onderzoeksbureau NBTC-Nipo blijkt bovendien dat Nederlanders steeds langer en vaker weggaan.

Eigen land
Ruim een derde van de vakanties wordt gevierd in eigen land. Er zijn in eigen land volop aantrekkelijke bestemmingen. De toonaangevende reisgids Lonely Planet heeft bijvoorbeeld Waddeneiland Texel opgenomen in de Top 10 van Europese vakantiebestemmingen voor komende zomer.

Vaak binnen Europa
Als de reis naar het buitenland gaat, kiezen Nederlanders vaak voor een bestemming binnen Europa. Een strandvakantie of een culturele stedentrip levert behalve de nodige ontspanning ook een bijdrage op aan de economische groei in het continent. De financiële impact van de reisbranche is namelijk behoorlijk groot. De totale uitgaven aan reizen en toerisme dragen jaarlijks bijna € 6.000 miljard bij aan de wereldeconomie.

Spanje als ultieme vakantie-economie
In economisch opzicht staat Spanje bovenaan de Europese vakantieranglijst. Elk jaar worden daar meer dan 250 miljoen keer de nacht doorgebracht door buitenlanders. Dat is volgens Eurostat goed voor ruim € 49,0 miljard aan inkomsten – oftewel bijna 5% van de economie. Het toenemende toerisme is een van de oorzaken dat de economische groei in Spanje van 3,2% in 2015 twee keer zo hoog lag als het eurozone-gemiddelde van 1,6%.

Belangrijke impuls
Er zijn verschillende landen waar het toerisme minstens even belangrijk is voor de economie. Vaak kunnen die de impuls zelfs nog beter kunnen gebruiken dan Spanje. Het beste voorbeeld is Griekenland. De bijdrage van € 13,4 miljard van de toeristenindustrie vormt daar 7,5% van de totale economie. Elke extra euro aan inkomsten is mooi meegenomen, aangezien de economie vorig jaar niet groeide. Een ander voorbeeld is Kroatië. De economische groei in dat land van 1,8% lag ongeveer half zo hoog als het groeitempo in andere Oost-Europese landen. Kroatië leunt het zwaarst op de toerisme-industrie van alle Europese landen. Met een omvang van € 7,4 miljard is deze sector goed voor maar liefst 17,2% van de totale economie.

Niet zo duur …
De toenemende populariteit van vakantiebestemmingen in eigen land en in Europa heeft voor de reiziger als voordeel dat de trip niet zo duur uit hoeft te pakken als een wereldreis of een tocht naar een ander continent.  Zo blijft er mogelijk wat geld over om opzij te zetten voor andere financiële doelen.