Beleggen wint snel aan populariteit onder jongeren. Zij investeren in verschillende opzichten anders dan de oudere generatie.

De drempel van de beurs lijkt voor jongeren omlaag te gaan. Een rondgang van Z Today langs enkele banken en brokers wees begin juni uit, dat het aantal beleggende twintigers en dertigers snel toeneemt. Bij ABN AMRO was vorig jaar 16% van de beleggers jonger dan 34 jaar. In 2014 was dat nog maar 10%. En bij broker DeGiro is het aandeel klanten onder de 30 gegroeid van 20% in 2013 tot 34%.

Jongeren en fondsbeleggen

Behalve aandelen zijn ook beleggingsfondsen in toenemende mate in trek bij jongeren. Van de bestaande Robeco-klanten is 11% tussen de 18 en de 29 jaar, maar bij de nieuwe klanten ligt dat percentage ongeveer twee keer zo hoog. Inmiddels is ruim 20% van de klanten van Robeco jonger dan 30, terwijl dat twee jaar geleden nog geen 18% was.
Beleggen onder de 18 vindt nog maar mondjesmaat plaats. Jonge ouders die zelf beleggen en de termijn van 18 jaar lang genoeg vinden om hun studiepotje voor zoon of dochter te gaan beleggen, nemen wel toe in aantal.

Sparen is minder vanzelfsprekend
De groeiende populariteit van beleggen onder de jongere generatie heeft verschillende oorzaken. Het sparen is twintigers en dertigers minder met de paplepel ingegeven dan veel ouderen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er bijna altijd een reserve wordt aangehouden op een spaarrekening. Maar de huidige, lage rentestand vormt vaker aanleiding om op zoek te gaan naar alternatieven voor een deel van het vermogen. Met name voor jongeren die wat meer risico durven te nemen, is de aandelenmarkt dan een aantrekkelijk alternatief. Ook kan de aandelenmarkt een alternatief zijn voor jongeren die geld voor een langere tijd kunnen missen en al een buffer spaargeld hebben.

Terugtredende overheid

Ten slotte zou ook meespelen dat er in de media steeds meer aandacht komt voor de gevolgen van de terugtredende rol van de overheid. Hierdoor is het voor Nederlanders zaak om zelf meer geld opzij te zetten voor later, bijvoorbeeld als aanvulling op het pensioen of voor het opvangen van toekomstige zorgkosten. Uit onderzoek blijkt echter dat jongeren voornamelijk beleggen voor doelen die minder ver in de toekomst liggen, zoals de afbetaling van de hypotheek of als aanvulling op de inkomsten.

Anders beleggen
Er zijn enkele verschillen tussen de wijze waarop jongeren en ouderen beleggen. Uit onderzoek dat Binck vorig jaar liet uitvoeren, blijkt dat de portefeuille van ouderen vaak wat beter is gespreid. Daarnaast hebben jongeren een voorkeur voor technologieaandelen. In lijst van aandelen waarin het meest belegd wordt door klanten jonger dan 30 jaar, staan vooral bekende internetbedrijven, zoals Google, Facebook, Twitter en Yahoo. De oudere generatie is vaak veel minder bekend met internet en social media, zodat deze ondernemingen niet voorkomen in de 50 meest populaire aandelen van deze groep.