Valt er voor beleggers wat te verdienen aan de Olympische Spelen? Terwijl voor menig sporter meedoen nog steeds belangrijker is dan winnen, zijn beleggers in bijvoorbeeld McDonald’s blij als ze op t.v. hamburgerliefhebbers in de rij zien staan in het Olympisch park. Daar worden goede zaken gedaan!

Toen wij de lezers van onze Nieuwsbrief vorige maand vroegen welk van drie grote bedrijven het meeste meeromzet zou draaien tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, koos een ruime meerderheid voor Coca-Cola (63%). De overige twee, Nike (20%) en Samsung (17%), kwamen er wat bekaaid af.

Kwartaalcijfers afwachten
Wie in deze poll goud, zilver en brons hebben gewonnen, is nog niet bekend. Daarvoor moeten we de kwartaalcijfers van de drie multinationals afwachten. Maar er is heel wat onderzoek gedaan naar het effect van ’s wereld grootste sportevenement op beursgenoteerde ondernemingen in de Dow Jones Index. Kijkend naar de cijfers over de laatste eeuw, ging deze index in 69% van de gevallen tijdens de Olympische Spelen omhoog, met gemiddeld 4%.

Structureel sponsoren
De bedrijven die de Spelen structureel sponsoren (sinds 2000 Coca-Cola, McDonald’s, Panasonic en Samsung) en hun aandeelhouders zagen dat meedoen en winnen samengaan, en niet alleen tijdens het evenement. In het jaar na de Spelen bleven drie van de vier bedrijven de MSCI World Index verslaan, alleen Coca-Cola bleef wat achter. Daar verklaart wellicht waarom Coca-Cola er nu een grote marketingcampagne tegenaan gooide in een poging zijn omzet in Brazilie, die sterk onder druk staat, een serieuze impuls te geven.

Omzet naar voren halen
Wat echter bij veel bedrijven vaak het geval is, is dat omzet slechts naar voren wordt gehaald, bijvoorbeeld door mensen die vlak voor de Spelen een nieuwe grootbeeld-t.v. kopen om extra van het sportevenement te kunnen genieten. Ook de aanschaf van een i-Pad of een duurdere iPhone met meer mogelijkheden valt in deze categorie.

Links laten liggen
Er zijn ook negatieve effecten waarneembaar. Tijdens grote sportevenementen blijven zakenreizigers vaak weg omdat ze geen geschikte hotels kunnen krijgen of omdat ze hossende supporters willen ontlopen. Daardoor zien bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappen een aantrekkelijke doelgroep tijdelijk opdrogen. Zo lieten zakenreizigers tijdens de WK voetbal in 2014 Brazilie massaal links liggen.

Minder nieuwe abonnees
Het aantal nieuwe abonnees op Netflix viel uiteraard ook tegen. Wie zoveel uren sport gratis krijgt aangeboden, zal minder snel geneigd zijn te betalen voor series. Dat er veel naar sport gekeken werd, is maar goed ook. Vele adverteerders hebben diep in de buidel getast voor de commercials die in de aanloop naar en tijdens Rio worden uitgezonden.

Wilt u meeliften met sterke merken, lees hier dan meer over Robeco Global Consumer Trends Equities. Als u gaat beleggen, moet u bereid zijn risico te lopen over uw inleg. Houd er rekening mee dat beleggingen ook kunnen dalen. Daarnaast kan beleggen meer kosten met zich meebrengen dan sparen.