Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Sprite in Nederland alleen nog suikervrij of light

Sprite in Nederland alleen nog suikervrij of light

04 Apr 2017 | Beleggen

Coca-Cola, de eigenaar van frisdrankenmerk Sprite, gaat de suikervariant van Sprite van de markt halen in Nederland. Dat scheelt jaarlijks maar liefst 3,75 miljard calorieën, die Nederlanders minder naar binnen krijgen! En dat in het land dat Europees kampioen is in het drinken van suikerhoudende frisdranken.

Henk  Grootveld
Henk
Grootveld
Portfoliomanager en hoofd Trendbeleggen

We houden er allemaal van om calorieën te tellen, dus wat te denken van 3,75 miljard calorieën per jaar minder uit één frisdrankenfabriek, die in het Brabantse Dongen staat? Die beslissing van Coca-Cola gaat onderdeel worden van een bredere trend.

Die bredere trend is dat Coca-Cola van plan is om de totale calorie-inname uit haar frisdranken met 15% terug te brengen. De gemiddelde consumptie van frisdranken (mét en zonder suiker) in Nederland is al gedaald van 102,6 liter per hoofd van de bevolking in 2011 naar 91,5 liter per hoofd in 2015.

Nederlanders willen gezonder leven

Coca-Cola besloot vorige maand om de verkoop van suikerhoudende Sprite in Nederland stop te zetten in een poging de hoeveelheid suiker in frisdrank verder terug te dringen. De lightvariant en de suikervrije variant van Sprite blijven wel gewoon te koop.

De actie van Coca-Cola kreeg de nodige media-aandacht, ook al betrof het niet het merk waaraan het bedrijf zijn naam heeft gegeven en zijn bekendheid ontleent. Dat Nederlanders de reputatie hebben zich steeds bewuster te zijn van hun gezondheid en in toenemende mate ongezonde gewoontes willen afzweren, speelde een rol bij de keuze van het land. Ook het feit dat ze slechts één fabriek in Nederland hebben, was voor Coca-Cola een positieve factor.

100 landen volgen

Als de actie van Coca-Cola in Nederland een succes wordt en er geen kopersstaking op volgt, is het de bedoeling dat 100 landen volgen, zegt Richard Schlasberg van Coca-Cola Nederland in Het Financieele Dagblad. Coca-Cola verkoopt 18 merken frisdrank in Nederland en eenderde van de omzet in Nederland wordt gehaald met suikerarme of suikervrije varianten.

Gevolgen voor beleggers?

Heeft deze ontwikkeling gevolgen voor beleggen in eigenaren van frisdrankmerken? Deze producenten zullen ongetwijfeld eieren voor hun geld kiezen. Henk Grootveld, hoofd Trends Investing bij Robeco: “We verwachten dat de voeding- en drankensector een verdere afname van de consumptie van suikerhoudende producten te wachten staat, omdat consumenten steeds meer op zoek gaan naar gezondere alternatieven. Daar zal de sector op moeten inspelen, anders gaat het ten koste van de winst.”

Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel