Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Informatiebehoefte beleggende 40-ers en 50-ers is groot

Informatiebehoefte beleggende 40-ers en 50-ers is groot

18 Sep 2017 | Beleggen

Uit onderzoek van Robeco onder beleggende klanten tussen 40 en 60 jaar blijkt dat hun informatiebehoefte groot is. Het liefst ontvangen ze informatie over de beleggingsfondsen die ze in portefeuille hebben. Daarnaast ontvangen zij graag de beleggingsvisie van Robeco en ook marktupdates. Een derde belangrijk thema voor hen is pensioenopbouw. Bent u tussen de 40 en 60 jaar? Lees dan hieronder hoe uw leeftijdsgenoten denken over zaken rondom beleggen.

Zelf doen of uitbesteden?

Bijna driekwart van de beleggende ’40 tot 60’-groep heeft gekozen voor zelf beleggen in één of meer Robeco-beleggingsfondsen. Deze leeftijdsgroep heeft ervaring met beleggen en 60% geeft aan graag zelf te willen beslissen over zijn beleggingen. Dat is kenmerkend voor deze groep: zij zijn gewend om zelf te kunnen kiezen, waar dat voor generaties vóór hen minder vanzelfsprekend was. Keuzevrijheid is belangrijk en inmiddels heel normaal.

Beleggen met gemak: jij kiest, wij doen de rest
Starten kan al vanaf €50,- per maand
Je inleg op elk moment aanpassen of opnemen
Echt iets voor NU
ONTDEK ROBECO ONE
Robeco ONE
Ontvang €25,- startgeld
Echt iets voor NU
ONTDEK ROBECO ONE
Robeco ONE
Ontvang €25,- startgeld

Crisisbestendig

Beleggen moet uiteraard wel rendement opleveren. Maar deze groep beleggende klanten is bestand tegen de ups en vooral de downs die bij beleggen horen. Ze beleggen voor de lange termijn en zijn niet gestopt tijdens of na de kredietcrisis. 85% voelt zich in meer of mindere mate vertrouwd met beleggen.

Personalia

Tweederde van de beleggende klanten tussen 40 en 60 jaar is man. Uit het onderzoek komt naar voren dat 70% van deze groep één of meer kinderen heeft en dat 77% getrouwd is of samenwoont. Daarnaast komt naar voren dat bijna 90% parttime of fulltime werkt. 73% is hoger opgeleid.

De meesten maken zich weinig tot geen zorgen over hun financiële toekomst, iets wat ook al bleek toen we de millennials (20- tot 40-jarigen) ondervroegen. Vanaf 40 jaar neemt het vermogen bij Robeco zichtbaar toe. Plannen voor de komende tijd gaan veelal over de woning: 10% wil een huis gaan kopen (of bouwen) en 30% heeft serieuze plannen voor een verbouwing van de eigen woning.

Op de hoogte blijven

Mijn Robeco is de belangrijkste bron voor beleggingsbeslissingen. Op de website van Robeco bezochten deze klanten vooral de koersenpagina en lazen zij Actueel-artikelen. Ook hoort 75% graag de mening van Robeco over belangrijke gebeurtenissen. Het voorkeurskanaal is email (83%), gevolgd door de Robeco-website (60%). Uiteraard zal de smartphone ook hier verder terrein gaan winnen.

Periodiek inleggen

Meer dan de helft van de Robeco-klanten tussen 40 en 60 jaar vindt het verstandig om iedere maand een vast bedrag of een vast percentage van het inkomen te beleggen (https://www.robeco.nl/beleggen/periodiek-inleggen/).

Lees meer over dit onderwerp:

Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel