De Volvo Ocean Race 2014/15 betekent de volgende stap in Robeco's missie om ons bedrijf te laten groeien en ons merk te promoten bij een wereldwijd publiek. We zijn daarom erg trots om officieel sponsor te zijn van Team Brunel, de Nederlandse deelnemer aan deze indrukwekkende zeilwedstrijd om de wereld.

Deze prestigieuze race is heel geschikt om ons te helpen om huidige en toekomstige klanten over de hele wereld te ontmoeten. Dit dankzij de tien stops in de regio's waar wij ons het meest op richten: Europa, het Midden-Oosten, Azië en de VS. En omdat elke stop twee weken duurt, is er genoeg tijd om veel klanten te ontmoeten.

We hebben specifiek gezocht naar een sponsoring die onze strategie 2014-2018 ondersteunt om vooral te groeien buiten Nederland en om ons internationale profiel te versterken. Door Team Brunel te sponsoren in de Volvo Ocean Race kunnen we gebruikmaken van de faciliteiten van dit evenement om de banden met onze klanten en prospects verder te versterken.

We zullen een aantal belangrijke klanten uitnodigen om deel te nemen aan deze unieke zeilervaring, kennis te maken met de wedstrijdteams en te delen in onze kennis van kwantitatief beleggen. Kortom, we hebben de Volvo Ocean Race gekozen omdat we hiermee meerdere doelen tegelijk kunnen behalen.

Er zijn vele parallellen tussen succesvol beleggen en zeilen, en tussen Robeco en de Volvo Ocean Race. Robeco heeft een lange geschiedenis: het bedrijf is opgericht in 1929 in de zeevarende natie Nederland. Ook de Volvo Ocean Race bestaat al vele jaren, gesteund door een sterk wereldwijd zakelijk podium, een internationale mediacampagne en kennis over het ontvangen van gasten.

Onze beleggingen zijn gebaseerd op research en kwantitatieve modellen. De schipper en de navigator van Team Brunel maken aan boord ook gebruik van datamodellen en data-analyse. Het combineren van technische knowhow en doeltreffend teamwork om de menselijke factor meer te benutten, is een andere mooie parallel. Geen enkel jacht dat deelneemt aan een oceaanrace kan functioneren zonder dat iedereen perfect samenwerkt.

En vergeet niet dat de wereldwijde pioniersgeest al lang bij Robeco in het DNA zit. We waren de eerste die duurzaam beleggen serieus namen, de eerste die in opkomende markten belegden, en een van de eersten die gebruikmaken van data-analyse in onze kwantitatieve modellen.

De race start op 11 oktober 2014 in het Spaanse Alicante. We hopen dat zoveel mogelijk klanten samen met ons dit nieuwe avontuur willen aangaan.