Er zijn parallellen tussen zeilen rond de wereld en succesvol beleggen, zoals het combineren van technische kennis en zorgvuldig risicobeheer. Voor beide is teamwerk nodig om te winnen op de lange termijn.

De sponsoring van dit team past goed bij ons, want de pioniersgeest zit stevig verankerd in het DNA van Robeco. Zo waren wij de eerste onderneming die duurzaam beleggen serieus nam. Daarnaast waren we ook een van de eerste beleggers in opkomende markten en een van de oorspronkelijke gebruikers van kwantitatieve beleggingsmodellen.

Kwantiteit op volle zee
Ook Team Brunel gebruikt kwantitatieve expertise om de risico's te beperken. “We maken gebruik van kwantitatieve analyses door het verzamelen van cijfers en feiten, net als Robeco dat doet voor een belegging”, zegt Bouwe Bekking, schipper van Team Brunel. “We moeten in alle richtingen kunnen zeilen en alle mogelijke hoeken van elke windrichting afdekken. Voor iedere combinatie hebben we een ander zeil nodig.”

“Er komen zo veel aspecten kijken bij oceaanzeilen – de wind, het weer, de hoogte van de golven – dat we zo veel mogelijk combinaties van gegevens koppelen aan de werkelijke omstandigheden. We stoppen die gegevens in een model dat we gebruiken om de snelheid voor alle denkbare omstandigheden te voorspellen. Hoe meer combinaties, hoe beter.”

“De noodzaak van goed risicobeheer op zee wordt natuurlijk dringender naarmate je harder gaat. Anders wordt de kans dat je een ijsberg of walvis raakt erg groot.”

Beleggen
Met beleggen is het net zo”, zegt Peter Ferket, hoofd Equity Investments. “We willen actief risico's nemen en naar kansen zoeken, maar tegelijkertijd is risicobeheer essentieel om de slechte delen van de markt te vermijden.”

“Ter ondersteuning is onze kwantitatieve beleggingsbenadering diep ingebed in de hele organisatie. We kijken niet alleen naar bedrijfsresultaten uit het verleden. We overleggen ook regelmatig met het management van bedrijven en kijken naar kwalitatieve informatie om inzichten over de toekomst en het verleden te combineren.”

“We maken tevens gebruik van niet-financiële informatie om te beoordelen of een bedrijf een aantrekkelijke belegging is. Een bedrijf kan op het eerste gezicht een mooie kans lijken, maar om teleurstellingen te voorkomen moeten we het wel nader bestuderen.”

“Daarnaast betrekken we duurzaamheidsfactoren en de kwantitatieve analyse als risico-indicatoren. Dus als een aandeel in de portefeuille zakt op de kwantitatieve of duurzaamheidsranglijst, is dat een signaal voor ons om het bedrijf nader te bekijken.”

Een marathon, geen sprint
Robeco en Team Brunel weten dat gemakkelijke oplossingen verleidelijk kunnen zijn, vooral als de omstandigheden zwaar zijn. De Volvo Ocean Race is een marathon en geen sprint. Het is daarom belangrijk beide handen stevig aan het roer te houden. Dit geldt op zee, en zeker ook op kantoor.

“Een gemakkelijke weg kan je tijd besparen, maar je moet je bewust zijn van de risico's die erbij horen”, zegt Ferket. “We willen namelijk in alle omstandigheden een goede performance realiseren. Zo willen we niet de beste zijn als de markten stijgen en vervolgens de slechtste als de markten weer dalen. We willen juist de beste zijn over een lange periode en het dus ook goed doen in dalende markten.”

“Voor het winnen van de Volvo Ocean Race geldt hetzelfde. Het heeft geen zin om de ene etappe te winnen en in de volgende heel slecht te presteren of zelfs niet te finishen. Wij streven naar het leveren van toegevoegde waarde over een vijfjaarshorizon die uit heel veel etappes in verschillende marktomstandigheden bestaat. Dit jaar de beste zijn en volgend jaar de slechtste werkt niet voor ons.”

Risicobeheer als levensredder
Voor Bekking is zorgvuldig risicobeheer van levensbelang: “Mijn ergste nachtmerrie is het op zee verliezen van een bemanningslid”, zegt hij. “Een boot kun je vervangen, maar een mens niet. De kans dat je wat raakt is niet heel groot – de enige keer dat ik een walvis heb gezien was tijdens mijn eerste zeiltocht om de wereld in 1985, maar in de Zuidelijke Oceaan zijn wel ijsbergen. We nemen dus de nodige voorzorgsmaatregelen. We blijven ten noorden van de gevaarlijke gebieden. Onze boten gaan nu 30 knopen; als je dan iets raakt is het net of je auto met 70 km/u tegen een muur rijdt. We zouden behoorlijk in de kreukels liggen.”

“We hebben geprobeerd het maximale uit deze boot te halen, want het is een nieuw ontwerp met veel hogere veiligheidsmarges dan bij het vorige ontwerp. Uiteraard hebben we de bemanning getest om te zien hoe de nieuwe jongens zich redden. Tijdens de race zelf zullen we nog verder gaan. Daarom zullen alle mogelijke problemen die we van tevoren vinden ons helpen. We hebben enorm veel zin in de race.”