Met de feestdagen een kado ontvangen dat niet helemaal bevalt? Dan kan ruilen nog wel eens op een teleurstelling uitdraaien. Internetaankopen vormen een positieve uitzondering.

Ruilen van aankopen leidt niet zelden tot ergernis in de winkel. Bijvoorbeeld omdat de termijn waarbinnen kan worden geruild, is verstreken. Of omdat de winkelier geen geld wil teruggeven, maar alleen een tegoedbon. Veel mensen denken dat ruilen een recht is. De mogelijkheid om een aankoop om te ruilen voor geld of een tegoedbon is echter een gunst van de winkelier. Die laatste is zelfs niet verplicht een deugdelijk artikel terug te nemen. Het is een ander verhaal als producten niet naar behoren werken, dan gelden andere regels. 
 
Voorwaarden
Om de klant tegemoet te komen bieden veel winkeliers toch een ruilmogelijkheid. Daar zijn dan wel voorwaarden aan verbonden. Ruilen kan meestal alleen binnen een bepaalde termijn, met een ongebruikt en ongeopend product en een kassabon. De winkelvoorwaarden bepalen ook of de klant zijn geld terugkrijgt of een tegoedbon ontvangt. De voorwaarden verschillen nogal. Zo mag u bij Parfumerie Douglas ruilen binnen 14 dagen, bij de Hema 30 dagen en bij Ikea zelfs nog tot 90 dagen. Meestal vermeldt de kassabon de ruilvoorwaarden. Sommige winkeliers hanteren een afwijkende retourtermijn voor klanten die hun geld terug willen. Wie zich daarna meldt, heeft alleen nog recht op een tegoedbon. 
 
Coulance
Voor consumenten kan het lonen om langs de winkel te gaan als een product niet bevalt, ook als niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Op consumentensites als TROS Radar en de Consumentenbond is te lezen dat winkeliers uit coulance soms producten toch nog terugnemen of omruilen.
In vergelijking met de Verenigde Staten zijn de ruilvoorwaarden in Nederland overigens karig. Warenhuizen als Nordstrom en Costco doen hun best om het de consument naar de zin te maken. Van een maximale ruiltermijn is geen sprake, een retourreden hoeft niet te worden gegeven en een bon is meestal niet nodig. 
 
Bedenktijd
Voor Nederlandse consumenten is het te hopen dat hun kado via internet is gekocht. Dan gelden namelijk de aparte wettelijke regels voor verkopen op afstand. De wet voorziet in
een bedenktijd van minimaal zeven dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat het product is afgeleverd. Binnen deze periode kan het product worden omgeruild of moet geld worden teruggegeven. Houdt er dan wel rekening mee dat de koper het artikel moet ruilen en deze ook het geld krijgt teruggestort op zijn rekening.
Lukt het niet om te ruilen, dan kunnen online verkoopsites als Marktplaats en bol.com (voor boeken en dvd’s) uitkomst bieden om de ongewenste kado’s toch nog (deels) verzilverd te krijgen.