Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Zijn onze topschaatsers grootverdieners?

Zijn onze topschaatsers grootverdieners?

02 Feb 2018 | Uw Geld

Nederland is een van de topfavorieten op de Olympische Winterspelen, als het op hardschaatsen aankomt. Sochi in 2014 was een onverwacht groot sportief succes voor de vaderlandse schaatselite. Maar hoe rendeerde schaatswinst eigenlijk in de loop der jaren? En wat gaat goud in PyeongChang financieel betekenen?

In een recente tv-documentaire over de Elfstedentochtwinnaars Reinier Paping (de barre tocht van 1963), Evert van Benthem (1985, 1986) en Henk Angenent (1997) kwam iets interessants in beeld. De eerste twee hadden geen sponsorreclame op hun kleding, de laatste wel. Twintig jaar na zijn fameuze winst pikt Angenent nog steeds een graantje mee door zijn overwinning.

Beleggen met gemak: jij kiest, wij doen de rest
Starten kan al vanaf €50,- per maand
Je inleg op elk moment aanpassen of opnemen
Echt iets voor NU
ONTDEK ROBECO ONE
Ontvang €25,- startgeld
Robeco ONE

Cashen

Toen Reinier Paping de legendarische schaatstocht van 1963 won, hadden veel Nederlanders nog geen tv en viel er voor sponsors weinig eer te behalen aan Paping. De winnaar zelf had een winkel in sportartikelen en mensen kwamen speciaal naar Zwolle om o.a. schaatsen bij hem te kopen. Die winkel was zijn manier van ‘cashen’.

Pindakaas

Evert van Benthem had geen winkel. Hij is boer van beroep en een tv-reclame voor pindakaas leverde hem nog het meeste op. Hij was de grote bekendheid in eigen land al snel beu. Hij verkocht zijn bedrijf en emigreerde naar Canada, om daar groter en beter te gaan boeren. Schaalvergroting zonder sponsor, met banklening. Spruitenkweker Henk Angenent nutte echter zijn beroemdheid in en na 1997 optimaal uit. Met diverse sponsorcontracten, spreekbeurten en winkelopeningen. Zie daar drie winnaars, in drie verschillende tijdperken, waarin sportsponsoring geleidelijk evolueerde.

Risicometer 5

Ard en Keessie

Ook het tijdperk van Ard en Keessie ligt inmiddels een halve eeuw achter ons. Schaatsen is tegenwoordig (beroeps)topsport en top-tv-kijksport, met verschillende Nederlandse commerciële ploegen, die vele uren per winter op tv voorbij komen bij ontelbare wereldbekerwedstrijden en kampioenschappen. Alleen titelverzamelaar Sven Kramer houdt daar al jarenlang een miljonairssalaris aan over. De overige schaats(st)ers kunnen we geen grootverdieners noemen, zeker niet als we hen bijvoorbeeld vergelijken met een gemiddelde voetballer bij Ajax, Feyenoord of PSV.

Weinig A-merken

De sponsors die zich meerjarig met Nederlandse schaatsers, shorttrackers en snowboarders bezighouden, zijn veelal niet de A-merken, maar kleinere bedrijven en start-ups. Dat verklaart ook de verhoudingsgewijs geringe verdiensten van de sporters. Bedrijven als Beslist.nl, Continu, Stressless, Koopjesdrogisterij, Plantina en Clafis bieden schaatsers geen topsalarissen. Die moeten het o.a. hebben van bescheiden winstpremies in wereldbeker- en andere wedstrijden. En een eventuele bonus van het NOC NSF: in PyeongChang levert een gouden medaille EUR 25.500 op. En wellicht een overstap naar een sterkere ploeg en een beter betalende sponsor …

Opbouwen voor later

Ook topsporters doen er verstandig aan tijdig na te denken over vermogen opbouwen voor later. Vaak wordt er tijdens de sportloopbaan geen of weinig pensioen bij een werkgever opgebouwd, dus moet je zelf voor aanvullende oplossingen zorgen. Robeco biedt die concreet aan, bijvoorbeeld met Robeco LIFE.

Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel