De komkommertijd is over het algemeen een slappe tijd waarin weinig zaken worden gedaan. Vooral in de maand augustus, als er veel komkommers zijn, is de handel vaak niet erg levendig.

Kalme beurshandel
Op de effectenbeurzen heerst een vergelijkbare stemming. Koersen kabbelen rustig voort met af en toe een uitschieter naar boven of naar beneden. Enkele weken geleden was het de baas van de Fed, Ben Bernanke, die een steen in de vijver gooide, waardoor koersen wereldwijd onderuit gingen. Zijn uitlating over het nieuwe Centrale-Bankbeleid van geleidelijke afbouw van de ruimgeldpolitiek was de boosdoener. Aanleiding hiervoor: duidelijke signalen van herstel van de Amerikaanse economie. Eigenlijk goed nieuws en toch reageerden financiële markten overspannen vanwege plotse angst voor stijgende rentes. Ten onrechte bleek, waarna de rust - voorlopig - is teruggekeerd. De les voor de particuliere belegger: reageer niet op incidenten die zijn ingegeven door emoties. Intussen zijn veel beurshandelaren op vakantie. Vakantie en het mooie warme zomerweer maken het oude beursgezegde ‘Vrouwen bloot, handel dood’ weer actueel.

Consumentenvertrouwen
‘Handel dood’ geldt helaas ook voor retailers. In winkelcentra is het stiller geworden. Houdt de consument nog steeds zijn hand op de knip? Het jongste cijfer over het consumentenvertrouwen laat een verdere, lichte, daling zien. Hoe wordt dit eigenlijk gemeten? Maandelijks stelt het CBS vijf vragen aan ongeveer duizend huishoudens. Daarin kan men zich uitspreken of het economisch gezien gelijk, beter of slechter gaat. Het cijfer ontstaat door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten. En, oh ja, het blijkt dat vrouwen negatiever oordelen over de economie dan mannen. Hun koopbereidheid is ook lager; maar dat terzijde. Interessanter is het te weten of dat wat mensen zeggen ook dat is wat mensen echt doen! Oké, de fysieke winkels maken nu een lastige tijd door. De omzetten van webwinkels stijgen echter enorm. De populaire schoenen- en kledingwebshop Zalando heeft de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 74% zien stijgen. Voor de komende jaren wordt voor alle webwinkels een stormachtige groei verwacht. Kooppatronen zijn duidelijk aan het veranderen.

Het nationaal hitteplan is ingegaan
Ik had even de hoop dat dit het lang verwachte plan zou zijn om de economie uit het slop te trekken. Was het de beleidsmakers nu echt te heet onder de voeten geworden? Maar nee hoor, dat is het niet. Het is een beetje warm in Nederland. De temperatuur heeft zelfs de waarde van 30◦ overschreden. Er dreigt een gezondheidsrisico bij kwetsbare groepen. Natuurlijk moeten we daarop letten. Maar om daar meteen een ‘big deal’ van te maken door het volk met een hitteplan bang te maken ..... typisch Nederlands gedrag. Kwetsbare groepen hebben vooral zaken van financiële aard aan hun hoofd, zou ik denken.

Nog een zomers recept
Nu het volop zomer is stel ik voor niet teveel naar beurskoersen te kijken. Morgen zijn ze toch weer anders. Het is tijd om er op uit te trekken, te genieten en uw goeie geld in de vrijetijdsector te besteden. Campinghouders, bootverhuurders, horecagelegenheden en aanverwante bedrijven verdienen uw steun in de rug. En voor als u thuis mocht blijven, wellicht in uw tuin waar u gezellig kunt barbecueën, vindt u hier het recept voor een zachte, frisse komkommersalade. Salut!

Eerder geplaatst in de Telegraaf.