Deze maand begon met een mededeling van het CBS: Nederland is uit de recessie. Dit op zichzelf positieve bericht werd in ‘no time’ door de Minister van Financiën en enkele media-economen weg gerelativeerd: vooral niet al te optimistisch zijn, want het herstel is nog maar pril.

Jammer
Ja minister, dat snappen wij ook wel. En ja, het pakket extra bezuinigingen zal er heus niet door van tafel gaan. Ook weten wij wel dat er een foutmarge in cijfers zit, waardoor het getal later naar beneden kan worden bijgesteld. Zeker, de werkloosheid is hoog en investeringen en bestedingen lopen achter. We begrijpen ook dat we de vlag nog niet buiten hoeven te hangen. Maar waarom nou toch weer dat sombere, calvinistische geluid?

Het kan echt wel anders
In deze donkere dagen op weg naar Kerstmis hebben mensen juist behoefte aan opbeurende woorden van onze leiders. Zoals: “Na een jaar is Nederland nu uit de recessie! Wat een goed bericht. Natuurlijk, het groeicijfer is nog laag. Maar er is weer groei. We zijn op de goede weg en het is een bevestiging van het ingezette beleid. Houd moed, burgers, er gloort licht aan de horizon”. Dat klinkt dan toch net iets aardiger dan op een tobberige toon met allerlei voorbehouden het goede nieuws afzwakken.

Consumentenvertrouwen
Ook heeft het CBS deze maand bekendgemaakt dat consumenten steeds minder somber lijken te worden. Het vertrouwen is toegenomen. De stemming over de economie verbeterde sterk in de afgelopen twaalf maanden. De koopbereidheid is gegroeid, alleen voor grotere aankopen als televisies en wasmachines is men nog terughoudend. Er zijn nu wel meer optimisten dan pessimisten. Ook op de beurs zien we dat effect: mensen zijn geleidelijk aan meer gaan beleggen. Vooral de instroom in beleggingsfondsen is toegenomen. Een positief signaal!

Sinterklaas
Dat biedt perspectieven voor Sinterklaas, lieve kinderen. Pappie en mammie mogen gul geven. Nu de goedheiligman terug in het land is en de zwarte Pieten hun werk weer mogen doen, ziet het er goed uit voor pakjesavond. Even leek het nog mis te gaan met een stelletje anti-Pieten, zij zijn waarschijnlijk veel gepest in hun jeugd, maar het komt goed. Temeer daar speelgoedketens met koopjes zijn gaan stunten .… of toch niet? Aanbiedingen, waarvan de Consumentenbond na een onderzoekje al snel ontdekte dat je een paar maanden eerder goedkoper af was geweest. Oeps! Een ‘mooi’ staaltje van Hollandse koopmans …… euh, sjacheraarsgeest. Dát gedrag draagt niet bij aan het vertrouwensherstel bij de consument.

Nederland solidair
Ondanks een matige koopbereidheid en onze enorme spaarzin waren wij toch bereid flink in de buidel te tasten om de arme Filipijnen te steunen. Een goede 25 miljoen euro werd er binnen 48 uur opgehaald om te helpen de rampzalige gevolgen van het natuurgeweld het hoofd te kunnen bieden. Op zo’n moment ben ik blij te zien dat we bereid zijn onze ‘problemen’ even opzij te zetten om solidair te zijn met mensen in een ver land, die helemaal niets meer hebben. Ja minister, zo speelt het Nederlandse volk zijn november blues.

Eerder verschenen op DFT.