Millennials, zij die geboren zijn tussen 1980 en 2001, gaan een financiële toekomst tegemoet die veel minder zeker is dan die van de vorige generaties. Op basis van onderzoek door de Saïd Business School van de University of Oxford heeft de beleggingsonderneming BNY Mellon onlangs een studie hierover gepubliceerd. Het onderzoek is onder 1.178 Millennials in zeven belangrijke opkomende en ontwikkelde landen, waaronder Nederland, gehouden.

Opvallend optimisme
In tegenstelling tot wat velen denken, blijken deze jonge mensen opvallend optimistisch te zijn over hun pensioenvooruitzichten. Zij verwachten later over voldoende inkomen te kunnen beschikken, waarbij zij zich wel realiseren dat zij niet enkel op bijdragen van de overheid of werkgevers mogen rekenen. Ze zullen het vooral zelf moeten doen.

Liever nu dan later
In de onderzochte landen is er een tendens dat nu geld uitgeven gemakkelijker is dan geld voor de toekomst reserveren. Daarnaast nodigen de spaarproducten van vandaag hen niet uit op afzienbare termijn iets te gaan ondernemen op dit vlak. Ongeveer driekwart is van mening dat zij meer zouden willen reserveren als ze daarvoor zouden worden beloond. Door de fiscus gesubsidieerde beleggingsoplossingen vindt men belangrijk. Wel met de vrijheid in slechte tijden zonder grote beperkingen over het geld te kunnen beschikken. Millennials zijn echter slecht op de hoogte van eventuele belastingvoordelen en van het positieve effect van rente op rente over een lange periode.

Wat er aan te doen?
Bij deze groep bestaat een groeiende behoefte om jong te beginnen met financiële educatie. Overheden ontwikkelen hiervoor initiatieven. Financiële instellingen zouden met hun expertise extra ondersteuning kunnen bieden. Door gebruik te maken van het internet, met gaming, apps en andere vernieuwende online retailkanalen, kunnen financiële partners contact maken met Millennials. Bijna de helft van deze jongeren heeft het meest vertrouwen in het advies van hun ouders en slechts in een kwart van de gevallen in dat van de eigen bank. Hoewel zij al bij geboorte ‘digitaal’ zijn en 40% bij voorkeur op die manier communiceert, is minder dan 1% bereid via social media contact over hun persoonlijke financiën te hebben. Omdat ouders een belangrijke rol spelen, kunnen banken, verzekeraars en vermogensbeheerders ook via hen helpen richting te geven.

Life Cycle fondsen
Een groot deel van de Millennials is van mening dat er op de huidige markt geen geschikte beleggingsproducten zijn. Dit komt vooral omdat de link tussen de toekomst en het heden ontbreekt. Financiële instellingen moeten, naast investeren in vertrouwen, begrijpelijke producten aanbieden met een duidelijk lange termijn doel. Life Cycle fondsen bijvoorbeeld. Beleggingsfondsen met een vaste einddatum, waarbij het beleggingsrisico in de loop van de tijd wordt afgebouwd en die toch flexibiliteit bieden wanneer je wilt veranderen. De nieuwe generatie wil zelf ‘in control’ zijn.

Wel vertrouwen, nog geen urgentie
Deze vooruitstrevende nieuwe generatie heeft vertrouwen in de toekomst en in zich zelf. Ze zijn ondernemend, besluitvaardig en omgevingsbewust. Zelf voor je financiële toekomst zorgen, kan het beste via een soort van ‘shocktherapie’ duidelijk worden gemaakt. Dit kan door heel begrijpelijk inzicht te geven in wat de negatieve gevolgen zijn als zij er onvoldoende aan doen. Wie geïnteresseerd is in de studie kan deze gemakkelijk downloaden. Een voorbeeld van financiële educatie is Beleggr.nl, een website van Robeco, waar kinderen uit groep 7 en 8 een educatief beleggingsspel kunnen spelen.

Eerder verschenen in DFT


Lees ook: