Toen ik het consumentengoederen beleggingsfonds van Robeco in 2007 ging beheren en de toenmalige benchmark van het fonds bekeek, schrok ik nogal. Deze benchmark zat namelijk boordevol bedrijven waarvan ik het idee had dat het verleden succesvoller was dan de toekomst ooit zou kunnen zijn.

Zo had de Amerikaanse retailer BestBuy veel te duchten van online-concurrentie door bedrijven als Amazon en was de toekomst van fotografie-onderneming Eastman Kodak onzeker na de komst van de iPhone. Ook Nederlandse bedrijven zoals TomTom hadden last van de opkomst van nieuwe internetspelers door de beschikbaarheid van gratis applicaties zoals Google Maps.

Gelukkig had ik de flexibiliteit gekregen om fors van de index af te wijken en ik besloot om te gaan beleggen aan de hand van wereldwijde trends. Maar hoe selecteer je nu een trend en aan welke eigenschappen moet deze voldoen? Ik zie trends als ontwikkelingen die zich over meer jaren in dezelfde richting voortbewegen, invloed hebben op meer sectoren en plaatsvinden in meer regio’s. Bovendien moeten zij voldoende aantrekkelijke beleggingskansen bieden, bewezen zijn (geen hypes of zogenaamde ‘concept’ stocks), maar tegelijkertijd nog wel jarenlange groeimogelijkheden bieden.

Robeco Global Consumer Trends belegt volgens drie wereldwijde trends: consumenten besteden steeds meer tijd en geld online, de toenemende welvaart van consumenten uit opkomende markten en de aantrekkingskracht op consumenten van sterke merken. De portefeuille bestaat uit bedrijven met een sterke concurrentiepositie die naar mijn mening goed gepositioneerd zijn om van deze trends te profiteren.

Trendbeleggen gaf me de mogelijkheid om bedrijven zoals Eastman Kodak en BestBuy uit te sluiten en tegelijkertijd kon ik ondernemingen aankopen die wél zouden profiteren van veranderend consumentengedrag, zoals Apple en Google uit de technologiesector, Mastercard als aanbieder van oplossingen en vitale infrastructuur voor het wereldwijde betalingsverkeer en online hotelaanbieders zoals Priceline.com, eigenaar van het welbekende Booking.com.

Het beleggen op basis van trends heeft grote voordelen. Allereerst geef je meer belang aan structurele veranderingen over de lange termijn en is kortetermijn-nieuws, verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de volatiliteit op de aandelenbeurzen, van minder belang. Ik laat mij dan ook niet uit het veld slaan door dagelijkse koersschommelingen. Bovendien impliceert trendbeleggen vooruitkijken, terwijl de meeste indices juist de grootste gewichten geven aan die bedrijven die in het verleden het meest succesvol zijn geweest.

Maar er kleven ook twee nadelen aan trendbeleggen. Ten eerste is er soms minder flexibiliteit, omdat waardering niet de enige maatstaf is binnen het beleggingsbeleid. Zo passen fundamenteel aantrekkelijke aandelen niet in de portefeuille, wanneer deze niet binnen één van de bovengenoemde trends vallen. Daarnaast hebben aandelen in bedrijven die inspelen op structurele trends vaak een hogere waardering op basis van gerealiseerde winsten. Dit komt door de betere groeivooruitzichten.

De voordelen wegen zeker op tegen de nadelen, wat ook uit de langetermijn-prestaties van mijn fonds blijkt. In volgende columns ga ik dieper in op de individuele trends.

Jack Neele, fondsmanager Robeco Global Consumer Trends