Het fonds Robeco Global Consumer Trends belegt in drie wereldwijde trends, waarvan de opkomst van de digitale consument er één is. Consumenten besteden een steeds groter deel van hun tijd en geld op sociale media zoals Facebook en Twitter of aan populaire spellen zoals Candy Crush. En e-commerce (bol.com, Zalando etc.) slokt een steeds groter gedeelte van het maandelijkse budget op. Hoe meer apparaten consumenten bezitten, hoe meer tijd zij op het internet besteden. 

Hoe kan mijn fonds het beste van deze trend profiteren? Als eerste kan je denken aan beleggen in de aanbieders van smartphones en tablets, zoals Apple (iPhone, iPad), Google (Android operating system) en Samsung (Galaxy). Maar gezien de hoge penetratie van smartphones denk ik dat de toekomstige winstgroei minder van het aantal verkochte apparaten zal afhangen en juist meer van de monetization van applicaties, ofwel apps die via advertenties of zogenaamde in-app aankopen het gebruik te gelde maken.

Gratis applicaties brengen over het algemeen via advertenties geld in het laatje. De bekendste onderneming die verdient aan deze vorm van adverteren is wederom Google (Google search, YouTube), maar socialmediabedrijven als Facebook en Twitter timmeren ook hard aan de weg. Deze ondernemingen bieden beleggers aantrekkelijke investeringsmogelijkheden, aangezien de markt gedomineerd wordt door slechts een beperkt aantal spelers die ook nog eens profiteren van de wereldwijde groei in het aantal apparaten.

Bedrijven die via het aanbieden van apps met in-app aankopen geld proberen te verdienen, zijn bijvoorbeeld spelletjesmakers. Maar die hebben een business model waarbij structureel geld verdienen moeilijk is, aangezien spelletjes gemiddeld slechts een korte levensduur hebben en gebruikers weinig loyaal zijn.

Recent zijn ondernemingen die onderdeel uitmaken van de zogenaamde deeleconomie zeer populair. Platformen als Uber en AirBnB brengen op efficiënte wijze vraag en aanbod in de markt voor vervoer (Uber) en accommodaties (AirBnB) bij elkaar in ruil voor een vergoeding; bij Uber bijvoorbeeld 25% van de ritprijs. Aangezien de kosten van het bij elkaar brengen van vraag en aanbod gering zijn, zijn deze ondernemingen behalve snelgroeiend ook zeer winstgevend.

Tot slot een woord over waarderingen. De zeepbelachtige waardering van Uber (in een recente financieringsronde kreeg Uber met USD 41 miljard een duizelingwekkende waarde toegekend) doet sommigen denken aan de internetzeepbel van 1997-2000. Hoewel de waarderingen nu hoog zijn, gaat deze vergelijking mank. De huidige technologie-ondernemingen zijn veel meer dan alleen concepten, ze hebben veelal zeer winstgevende bedrijfsmodellen. Aan mij als belegger de taak om de winnaars van de verliezers te onderscheiden.

Jack Neele, fondsmanager Robeco Global Consumer Trends

Deze column werd (in iets gewijzigde vorm) eerder geplaatst op iex.nl.