Delen en ruilen is van alle tijden. Maar het internet heeft de schaal waarop dat gebeurt vele malen vergroot én heeft betaling op die grote schaal vergemakkelijkt. De levenshouding van de generatie Y past helemaal in een deeleconomie en dat schept kansen.

Op digitale platforms kunnen mensen met een grote (in theorie zelfs wereldwijde) schare gebruikers producten uitwisselen die ze over hebben of die ze niet permanent gebruiken. Via thuisafgehaald.nl kun je aan een verse homemade maaltijd komen, een auto voor een dag leen je via SnappCar en op Peerby en spullenlenen.nl vind je de boormachine of de grasmaaier die je vroeger zelf moest kopen - als je buurman er tenminste geen een had.

Het internet is onmisbaar geweest voor het ontstaan van een grootschalige deeleconomie, maar de generatie Y (de jeugd die nu de arbeidsmarkt betreedt) heeft ook een rol gespeeld. De eerste generatie die letterlijk opgroeide met een computer en al van Hyves af aan gewend is het leven te delen met anderen, kijkt op een andere manier tegen bezit aan. Leden van deze generatie zijn de grondleggers van SnappCar, Peerby en TicketSwap. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten in het kielzog van de innovators de deeleconomie omarmen: ze vinden dat het leven goedkoper en gemakkelijker wordt in een deeleconomie, ze denken dat het goed is voor het milieu, dat het afval verminderd wordt en dat het goedkoper is om goederen te delen.

Onlangs bracht Barclays een mooie publicatie uit onder de titel "De delende economie" met als ondertitel: "Ik heb geen boor nodig, ik wil een gat in mijn muur". Veel sectoren lenen zich voor een deelmodel; Barclays beschrijft er een paar in het rapport.

De deeleconomie heeft bijvoorbeeld de muziekindustrie ingrijpend gewijzigd. Thuisgebruik van muziek bestond lange tijd uit een individuele kopie van de muziek: een langspeelplaat, later een cd. Vanaf 2005 kwam het downloaden van muziek in zwang, maar het principe van individueel bezit veranderde niet. Pas met de komst van diensten als Spotify start de deeleconomie. Consumptie vindt plaats via het delen van een muziekbibliotheek tegen betaling van een maandelijks bedrag. In de Verenigde Staten daalde de fysieke verkoop van muziek in de afgelopen vijftien jaar met 80%! Digitale verkoop vangt een deel van deze daling op en in de meest recente jaren zit de groei vooral in de Spotify’s van deze wereld, met een marktaandeel van 28% in 2014. Het onlangs gelanceerde Apple Music had binnen drie weken ruim 3 miljoen proefgebruikers.

Ook in de reiswereld zijn mooie voorbeelden van successen te vinden. Airbnb, het platform waarop je je huis kunt aanbieden voor kort verblijf, is een van de grootste verhuurbedrijven ter wereld; de organisatie bezit nog geen baksteen. De geschatte waarde van het (nog) niet beursgenoteerde bedrijf is USD 25 miljard. TripAdvisor, dat eigenlijk niets anders doet dan meningen over reisbestemmingen delen, is wel beursgenoteerd en heeft een waarde van zo’n USD 10 miljard.

Volgens Barclays zal ook de auto-industrie veranderen. De auto als persoonlijk bezit zal deels verdwijnen; mobiliteit wordt belangrijk. Een ontwikkeling die ongetwijfeld zal versnellen wanneer de zelfsturende auto op de markt komt. De autofabrikant die op de juiste wijze investeert in die zelfsturende auto kan een winnaar worden, de fabrikant van massamodelletjes zou wel eens een gevoelige klap kunnen krijgen. In de mode-industrie wordt echte luxe bereikbaar voor meer mensen, een kans voor dure merken.

Voor de belegger is het zaak de kansen en bedreigingen van de deeleconomie goed in de gaten te houden. Gelukkig valt kennis ook steeds gemakkelijker te delen!

Deze publicatie is bedoeld om beleggers te voorzien van algemene informatie over de specifieke capaciteiten van Robeco, maar is geen aanbeveling of advies om bepaalde effecten of beleggingsproducten te kopen of te verkopen.

Deze column is eerder verschenen in Fondsnieuws.