Menigeen is zo verknocht aan zijn of haar auto en aan het zelf besturen ervan, dat een leven zonder eigen auto ondenkbaar lijkt. Ondanks alle files en de hoge kosten die verbonden zijn aan particulier autobezit. Maar als we Robeco-trendbelegger en Rolinco-fondsmanager Henk Grootveld mogen geloven, hebben het zelf besturen en het zelf bezitten van een auto hun langste tijd gehad. ‘Ik heb onlangs gewed dat mijn jongste van 3 geen rijbewijs meer nodig heeft als hij 18 wordt’.

In de praktijk blijken auto’s gemiddeld over de hele wereld 96% van de tijd stil te staan. Alleen om ze te kunnen gebruiken op het moment dat je ze nodig hebt. Dat is verre van efficiënt. Google* heeft al berekend dat gedeelde, zelfrijdende taxi’s een bezettingsgraad van meer dan 75% zouden hebben. Er zouden dan heel wat minder auto’s nodig zijn om dezelfde hoeveelheid mensen van A naar B te brengen. Zelfrijdende auto’s zullen er heel anders uitzien, als je mag afgaan op de modellen waarmee Google* in Californië op de openbare weg proefdraait: de inzittenden zitten tegenover elkaar, of rond een kleine tafel. Een heel ander gezicht.

Beperkte autonomie
Er worden al volop proeven gedaan met ‘piloted driving’, waarbij de bestuurder op een knop op zijn stuur drukt en de auto zichzelf gaat besturen. Dit is een beperkte vorm van autonomie, waarin mensen nog steeds auto’s kopen en erin rijden, en alleen in bepaalde gevallen de computer de macht over het stuur geven. Ook met vrachtwagens worden al experimenten gedaan door verschillende vrachtwagens achter elkaar te laten rijden, terwijl er maar eentje actief bestuurd wordt. Want ook in de transportsector valt heel wat te winnen.
 
Verstrekkende gevolgen
De ontwikkeling naar auto’s zonder bestuurder en gedeeld autobezit zal uiteraard ten koste gaan van de traditionele automobielsector, want heel wat automerken zullen in grote problemen komen. Ook verzekeraars en leveranciers van auto-onderdelen zullen een flinke veer moeten laten. En de rijscholen niet te vergeten. Positief is natuurlijk dat het aantal verkeersdoden op termijn enorm zal dalen als alcoholgebruik, snelheid en afleiding (bijna) geen rol meer spelen. Grootveld: “Wat wel schaarser wordt, zijn de donororganen.”

Autonoom mobiliseren
Dit nieuwe tijdperk past in de belangrijke trends waarin het Robeco-fonds Rolinco (dat dit jaar 50 jaar bestaat) belegt. Grootveld: ‘Een van die trends zijn nieuwe productietechnieken, zoals robots, maar ook de ontwikkeling naar volledig autonoom mobiliseren, waartoe wij de driverless car rekenen’.

Het fonds Rolinco behaalde tussen 28 augustus 2014 en 28 augustus 2015 een rendement van 9,14%**.

*Dit voorbeeld is slechts ter illustratie, u moet het niet opvatten als een koop- of verkoopaanbeveling.
**De waarde van uw belegging kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.