De goede tijden voor de televisiemarkt lijken door veranderd consumentengedrag op zijn einde te lopen. Grote mondiale mediaconcerns zoals Time Warner (de eigenaar van o.a. HBO) en 21st Century Fox zijn in Amerika al begonnen met het terugdringen van het aantal reclames. Toch biedt deze ontwikkeling nieuwe kansen voor beleggers.

De gemiddelde reclametijd in de VS is door de jaren heen opgelopen tot meer dan 15 minuten reclame per uur (!) televisie. In het verleden maakten bepaalde televisiestations zelfs gebruik van compressietechnologie om films en series licht versneld af te spelen, zodat er wat meer tijd overbleef voor de bekende commercial breaks.

Koerswijziging
Waarom dan de koerswijziging in het reclamebeleid? Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is het veranderende gedrag van consumenten. Het is een bekend fenomeen dat ze minder tijd besteden aan het lezen van kranten en magazines. Echter, sinds de introductie van de smartphone en de tablet spenderen consumenten ook een steeds kleiner gedeelte van hun tijd aan het kijken van televisie en zelfs online (via desktop PC of laptop) kijken neemt de laatste jaren af. Het medium televisie begint daardoor voor adverteerders zijn glans te verliezen.

Concurrentie
Intussen neemt de concurrentie voor de traditionele televisie-aanbieders verder toe. Zo heeft internettelevisiedienst Netflix wereldwijd al bijna 70 miljoen gebruikers in meer dan 60 landen. Ook in Nederland is de videodienst erg succesvol met meer dan 1 miljoen klanten. Daarnaast rapporteerde Facebook dat het aantal video views op het sociale netwerk het afgelopen kwartaal gestegen was tot 8 miljard per dag (!) ten opzichte van ‘slechts’ 1 miljard per dag in 2014. Tenslotte wordt er elke minuut nog eens 300 uur aan videocontent geüpload op YouTube, dus de keuze voor consumenten is reuze.

Millennials
Om een idee te krijgen hoe de toekomst er uit zal zien, nemen we een kijkje naar het gedrag van millennials, de jongeren. Het aantal uren televisie per week bij jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar is met meer dan 30% afgenomen over de laatste vijf jaar. Het is duidelijk dat adverteerders die deze groep willen bereiken uit een ander vaatje moeten gaan tappen.

Voorzichtiger
Wat betekent dit nu allemaal voor beleggers? Het zal u niet verbazen dat ik wat voorzichtiger ben geworden over de vooruitzichten van de bedrijven die opereren in de mediasector en dan met name die bedrijven die erg afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Bedrijven met kwalitatief goede en populaire content zijn in de huidige veranderende omgeving waarschijnlijk het best gepositioneerd. U kunt hierbij denken aan populaire series zoals Game of Thrones, live sporten zoals Premier League-voetbal of natuurlijk films, zoals de verwachte megablockbuster Star Wars. Daarnaast spelen de moderne video platformen zoals Netflix, Google/YouTube en ook Facebook goed in op het veranderde kijkgedrag van consumenten. Kortom, genoeg kansen voor beleggers.

Wilt u inspelen op belangrijke consumententrends, lees hier dan meer.

De genoemde bedrijven in dit artikel zijn geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.

Deze column is ook verschenen op IEX.nl