Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Opkomende markten klaar voor een goed jaar

Opkomende markten klaar voor een goed jaar

28 Feb 2017 | Visie

De vooruitzichten voor opkomende markten voor 2017 zijn positief,” zegt Fabiana Fedeli, Senior Portfolio Manager Emerging Markets bij Robeco. “Na enkele moeilijke jaren ging het vorig jaar al een stuk beter. Dat was te zien in handelscijfers, productiecijfers, en ook in de netto-winstmarges van bedrijven in opkomende markten. En dat leidde tot een toename van de winst.

Fabiana  Fedeli
Fabiana
Fedeli
Head of Global Fundamental Equities, Senior Portfolio Manager Emerging Markets

“De verbetering is niet hetzelfde in alle opkomende markten. Sommige doen het beter dan andere. Maar over de hele linie was 2016 een heel goed jaar. En dit jaar is er tot nu toe – ondanks president Trump en zijn plannen – weer een positieve ontwikkeling te zien.“

Schok is al aan het wegebben

“Men is bang voor Trump en zijn roep om protectionisme, maar de eerste schok is al geleidelijk aan het wegebben. De fundamentele impact van zijn plannen zal veel minder ingrijpend zijn dan werd verwacht. Opkomende markten zijn in feite minder afhankelijk van ontwikkelde markten dan voorheen. Slechts 13% van de export van opkomende markten gaat naar de VS, als je Mexico niet meetelt,” aldus Fedeli.

Geen reden voor paniek

“Daarnaast is het zo, dat voor bedrijven in de VS importen uit opkomende markten een groot deel van hun kosten uitmaken. Dus als je naar belangrijke sectoren in de VS kijkt, zoals telecom en IT, komt zo’n 60% van ‘non-labor costs’ uit importen uit opkomende markten, met name uit China. Als Trump 45% importtarieven gaat heffen op Chinese goederen, hebben daar met name Amerikaanse bedrijven last van. Dus verwacht ik niet dat dat gaat gebeuren. Geen reden voor paniek dus.”

Krantenkoppen halen

“Tot slot zijn de bedrijven die die goederen in de VS gaan verkopen, bedrijven als Walmart. En wie kopen daar? Ook de mensen die op Trump gestemd hebben. En vergeet niet: Trump is een ‘deal maker’. Hij dreigt eerst, gaat dan onderhandelen,” zegt Fedeli. “Maar hij is ook een zakenman. Belangrijker nog: hij wil de krantenkoppen halen, iedere dag weer.”

Onderhandelingstechnieken

“Zoals ik al zei, zijn niet alle opkomende markten hetzelfde. Mexico is de zwakste, omdat het erg afhankelijk van de VS is. En China kan tijdelijk wat last hebben van negatief nieuws uit de VS. Maar dit is allemaal onderdeel van Trumps onderhandelingstechnieken en ik denk niet dat hij China echt pijn kan doen.”

Hoe te profiteren in opkomende markten

“Voor wie wil profiteren van de ontwikkelingen in opkomende markten bieden we een brede range aan Emerging Markets-strategieën. In deze strategieën staat onze landenallocatie centraal. Al voor de verkiezingen in de VS brachten we Mexico naar een onderweging. En ook van landen als Brazilië en Turkije met hun valuta-exposure naar obligatiemarkten hebben we het gewicht tijdig teruggebracht,” sluit Fedeli af.

Robeco Emerging Markets Equities

Risicometer 6
Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel