Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Consumententrends: made in the USA

Consumententrends: made in the USA

07 Apr 2017 | Visie

De Verenigde Staten lopen vaak voorop met nieuwe consumententrends. Volgens Jack Neele, fondsmanager van Robeco Global Consumer Trends Equities, zijn gaming, de eco-fashion en een nieuwe vorm van online shoppen interessante voorbeelden.

Jack Neele
Jack
Neele
Fondsmanager Robeco Global Consumer Trends Equities

Een ontwikkeling die in het oog springt, is dat computerspellen in de Verenigde Staten zijn uitgegroeid van een simpel tijdverdrijf tot een populaire kijksport. “Onlangs trok een groot evenement bijna 20.000 toeschouwers. Bij dat evenement in New York’s Madison Square Garden namen  teams het tegen elkaar op met het computerspel League of Legends”, vertelt Neele. “En dat was maar het topje van de ijsberg, want maar liefst 36 miljoen mensen bekeken het event live via internet. De spelindustrie ondergaat een ware revolutie.”



Hoog spel

“In het verleden was de spelsector een cyclische bedrijfstak, want het bleef altijd afwachten hoeveel exemplaren van een nieuw spel er in de winkels verkocht werden”, legt Neele uit. “Tegenwoordig hebben de grote bedrijven binnen de sector zogeheten franchises die via het internet gespeeld worden en waarvan regelmatig een nieuwe versies uitkomen. Behalve aan de verkoop van het spel verdienen de makers ook aan allerlei zaken die spelers in het spel kunnen gebruiken, zoals speciale voetbalschoenen voor je favoriete aanvaller in een voetbalspel.”

Eco-fashion

Een andere trend die zich aftekent, is dat vooruitstrevende Amerikanen hun duurzame levensstijl breder invullen. “Aanvankelijk gebeurde dat via de keuze voor een elektrische auto en voor biologische voeding”, vertelt Neele. “Tegenwoordig letten mensen ook steeds meer op bijvoorbeeld kleding. In San Francisco zie je steeds meer winkels voor eco-fashion. Onlangs kwam ik een bericht tegen van een modebedrijf dat een stap verder gaat en biologisch afbreekbare schoenen ontwikkelt.”

Internetshoppen: van transactie naar dienstverlening

Het is bekend dat de verkoop van artikelen en diensten via het internet de afgelopen jaren snel toe neemt. Een opvallende ontwikkeling is dat internetwinkelen in de Verenigde Staten steeds meer een service is in plaats van een eenmalige transactie. “Online winkel Amazon heeft een speciale dienst ontwikkeld om klanten nog meer aan zich te binden, Amazon Prime”, legt Neele uit. “De circa 60 miljoen Amerikanen die een abonnement hebben op Amazon Prime, hoeven geen bezorgkosten te betalen. Bovendien krijgen ze toegang tot allerlei exclusieve diensten, zoals allerlei muziek- en televisiekanalen waarop onder meer de opvolger van het populaire autoprogramma Top Gear te zien is.”


Wilt u profiteren van de nieuwste consumententrends? Beleg dan in Robeco Global Consumer Trends Equities
Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel