Treinen vormen nog steeds de ruggengraat van het Chinese transportnetwerk. Een uitgebreid web van treinverbindingen loopt over het immense land en vormt een systeem dat erg betrouwbaar is en een enorme hoeveelheid passagiers vervoert. In een land dat milieu-aspecten en minder CO2-uitstoot tegenwoordig hoog op de agenda heeft staan, is dat goed nieuws.

De piek van het jaar is chunyun, het Chinese nieuwe jaar, toen in 2017 naar officiële schattingen ongeveer 356 miljoen treinreizen werden gemaakt. Ondanks de snelle opkomst van auto’s en luchtverkeer is de trein niet weg te denken uit het leven in China. En ook de toekomstige rol van de trein werd nog eens benadrukt in een rapport over vervoer in China, dat onlangs werd gepubliceerd door de centrale overheid.

113.600 km spoor …

“Die overheid,” zegt Victoria Mio, Robeco’s CIO China, “verwacht in 2020 zo’n 30.000 km hogesnelheidslijnen gereed te hebben, voor treinen die zullen rijden tussen de meeste grote steden in China. Voor steden met een bevolking van meer dan 3 miljoen mensen zullen extra inspanningen worden gedaan om de treinverbindingen binnen die steden te verbeteren, en dat zal ook nog eens 3.000 km extra spoor vergen. Daarnaast zal het gewone Chinese railnetwerk de komende jaren ook met zo’n 2.700 km per jaar groeien, om in 2020 uit te komen op een duizelingwekkende 113.600 km. Dat is bijna 3 keer de omtrek van de aarde!”

Niet blindstaren

“Beleggers die willen meeliften op deze voortgaande ‘spoorgolf’, waarin de hogesnelheidslijnen steeds belangrijker worden, moeten zich niet te veel blindstaren op het aantal kilometers spoor,” stelt Mio. “Belangrijker is de vraag naar rollend materieel op het spoor, d.w.z. de vraag naar treinen om passagiers en vracht te vervoeren. De vraag naar vrachttransport over spoor is de laatste jaren aanzienlijk gedaald (11,9% in 2015). Hoewel de vraag ook in 2016 daalde, denk ik dat de bodem is bereikt.”

Gestage uitbreiding

“De gestage uitbreiding van het gewone railnetwerk, die nog steeds doorgaat, zou op zich moeten leiden tot een beperkte groei van het aantal treinen”, zegt ze. “Maar in 2017 worden er naar verwachting meer oude treinen gesloopt dan nieuwe geproduceerd. Dat zal echter slechts tijdelijk zijn; snel zal het aantal nieuwe treinen het aantal gesloopte treinen inhalen. Daarbij zal de nadruk liggen op treinen die op hogesnelheidstrajecten rijden, om daar de snel toenemende aantallen reizigers te kunnen vervoeren.”

Goed voor de economie

“Over het algemeen zullen beleggers blij zijn met de voortgaande uitbreiding van het Chinese railnetwerk, ook al omdat verbeterde verbindingen tussen steden goed zijn voor de economie. De groei van de Chinese spoorwegen moet gezien worden als onderdeel van de totale ontwikkeling van China. De groei van het railnetwerk is dus niet alleen goed voor bedrijven die de spoorbanen aanleggen, maar ook voor de bedrijven die de noodzakelijke materialen en onderdelen daarvoor produceren”, aldus Mio.

Aandeel vrachtvervoer over de weg terugdringen

“Daarom beleggen wij in die bedrijven in China. Ook al omdat China ook nog eens het – vervuilende - aandeel van vrachtvervoer over de weg, dat nu nog 35% is, wil gaan terugdringen. Momenteel maakt railvervoer nog slechts 13% uit van de totale vrachtomzet. Ter vergelijking: in de VS is dat 25%”, aldus Mio.