Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Bankbiljetten aan de muur?

Bankbiljetten aan de muur?

15 Aug 2017 | Visie

Bij binnenkomst op onze Italiaanse hotelkamer valt mijn oog direct op het fraai ingelijste stuk papier tussen beide ramen. Het is een origineel aandeel uit 1921, ooit iemands investering van maar liefst 500 Franse francs in een Franse organisatie die toen de spoorlijn van Saigon naar My Tho (Vietnam) exploiteerde.

Patrick Damen
Patrick
Damen
Senior specialist Robeco Beleggingsservice

In de 19e en het begin van de 20ste eeuw werd er internationaal door beleggers al veel geïnvesteerd in spoorwegen via aandelen en obligaties. En met behoorlijk wat risico, want niet alle spoorlijnen werden voltooid of gingen over tot uitbetaling van de beloofde rente. Toch vormden - vooral internationale - spoorwegfondsen op de Amsterdamse beurs de grootste groep fondsen aan het begin van de 20ste eeuw.

Garanties

De populariteit werd deels verklaard doordat er garanties van bijvoorbeeld de Russische staat op het rendement werden afgegeven. Na de Russische revolutie (1917) werden echter alle Russische effecten ongeldig verklaard en waren ze van de ene op de andere dag waardeloos. Dit soort ‘papier’ is vandaag de dag nog in trek bij verzamelaars en kennelijk decorateurs voor de horeca.

Veel aandacht voor ontstaan kredietcrisis

De komende tijd zal er via de financiële pagina’s veel aandacht worden besteed aan het ontstaan van de wereldwijde kredietcrisis. Deze begon zich eind 2007 in de VS af te tekenen en bereikte na het faillissement van Lehman Brothers op de internationale beurzen een dieptepunt rond maart 2009. Een van de dingen die mij nog bijstaat is dat, een paar maanden na dat dieptepunt van de beurskoersen, de toen 80-jarige superbelegger Warren Buffett voor maar liefst $ 44 miljard zijn grootste overname tot dat moment deed. In de Amerikaanse spoorwegsector!

Hoe staan we ervoor?

We zijn bijna tien jaar na het uitbreken van de kredietcrisis. Hoe staan we er nu voor? Daarover verschillen de meningen. De situatie vroeg destijds niet om standaardoplossingen. Alleen de traditionele renteverlagingen ter stimulering van de economie werkten niet. De centrale banken hebben er met enorme, uitzonderlijk stimulerende ingrepen uiteindelijk voor gezorgd dat het financiële systeem en economieën weer op gang zijn gekomen. We hebben gezien hoe onderling verbonden het financieel systeem is en daardoor ook hoe gevoelig. Dat is ook een van de dilemma’s voor het afbouwen van die stimulerende maatregelen van de centrale banken. In de VS is dat proces al begonnen, maar wanneer kunnen Europa en Japan volgen?

Rust zorgt ook voor onrust

Beleggers met een goed gespreide wereldwijde portefeuille hebben de afgelopen jaren tussentijdse onrust goed doorstaan en fraaie resultaten behaald. De schijnbare rust die al enige tijd op de financiële markten heerst, maakt anderen juist weer onrustig. Laat die maar bezig zijn met de waan van de dag. Beleggers zoeken altijd die gebieden/sectoren waar de toekomstige groei plaatsvindt. Demografische en technologische ontwikkelingen zullen daar voor langdurige veranderingen zorgen.

Hyperlooptrein

Naar buiten kijkend over het mooie Toscaanse landschap vraag ik me af wat alle toekomstige ontwikkelingen voor dit gebied gaan betekenen. Reis je over 10 jaar met een hyperlooptrein in anderhalf uur naar Zuid-Europa? Word je vervolgens met een zelfrijdende elektrische auto naar je hotel gebracht? Wordt voedsel in het restaurant niet meer gekookt, maar geprint? Betalen we alles met een cryptomunt en hangen de euro-  en dollarbiljetten als decoratie in de hotelkamer? Ik ben benieuwd.

Deze column is eerder gepubliceerd op DFT.nl

Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel