Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Aandacht voor probleem vervuilende schepen

Aandacht voor probleem vervuilende schepen

28 Nov 2017 | Beleggen

Eigenaars van schepen die massaal vervuiling opleveren, hebben nog een paar jaar om de boel op te schonen, en dat biedt nieuwe kansen voor beleggers.

De groeiende omvang van schepen betekent dat de 15 grootste schepen die zware olie verstoken, meer schadelijke stikstof en zwaveloxide uitstoten dan alle auto's ter wereld bij elkaar. Dat zijn er maar liefst 1,2 miljard.

14.000 liter per uur

Het 397-meter lange Emma Maersk containerschip was tot mei dit jaar het grootste schip ter wereld. Het schip kan 15.000 containers vervoeren, weegt 171.000 brutoton en verbrandt 14.000 liter bunkerolie – een soort zware olie met een hoog zwavelgehalte – per uur.

Modernere schepen, met aan kop de huidige wereldrecordhouder, het OOCL Hong Kong containerschip (400 meter, 211.000 brutoton), worden aangedreven door elektrische dieselmotoren. Deze motoren zijn minder vervuilend dan bunkerolie, maar verstoken nog steeds dieselolie, wat een grote hoeveelheid koolstofoxide produceert.

Ombouw motoren

De vervoerssector stapt geleidelijk aan over naar het gebruik van het minder toxische Liquefied Natural Gas (LNG) als primaire motorbrandstof. De ombouw van de motoren op bestaande schepen is echter voor veel operators te kostbaar vanwege overcapaciteit, lage vrachttarieven en het hoge schuldniveau. De winst voor rederijen bevindt zich op het laagste peil in 25 jaar.

Actie op twee fronten

Op dit moment vindt op twee fronten actie plaats. De Internationale Maritieme Organisatie wil vanaf 2020 een maximum stellen aan de zwaveluitstoot, terwijl de scheepvaart vanaf 2121 wordt opgenomen in het Europese systeem voor verhandeling van emissierechten. Niet voldoen aan de emissiedoelstellingen betekent dat de meest vervuilende schepen niet mogen uitvaren.

Aangezien banken terughoudend zijn in het verstrekken van leningen aan een sector die krap bij kas zit, kloppen sommige rederijen aan bij specialistische financiers om geld voor de upgrade. Het is ontwikkeld door de Sustainable Shipping Initiative en heeft als doel de brandstofbesparing over de tijd heen te verdelen over reder en bevrachter.

Kansen

Milieukwesties zoals die met vervuilende schepen vragen in toenemende mate om snelle en structurele oplossingen, omdat de huidige situatie niet langer getolereerd wordt. Bovendien zijn er afspraken gemaakt om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Het gaat vaak om ingrijpende oplossingen, waar nieuwe of bestaande bedrijven op inspelen. Die ontwikkelingen bieden op hun beurt kansen waar beleggers van kunnen profiteren.

Bent u geïnteresseerd in duurzaam beleggen? Bekijk dan onze selectie aan duurzame beleggingsfondsen.
Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel