Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Please don’t stop the music

Please don’t stop the music

09 Apr 2018 | Visie718 views

Onlangs ging het Zweedse muziekstreaming platform Spotify naar de beurs. Dat riep bij mij de vraag op hoe het nu eigenlijk gaat met de muziekindustrie.

Jack Neele
Jack
Neele
Fondsmanager Robeco Global Consumer Trends Equities

De grafiek hieronder toont de omvang van de wereldwijde muziekindustrie en meteen valt op, dat deze bedrijfstak een erg lastige periode achter de rug heeft. Sinds het begin van de eeuw is de muziekindustrie namelijk grofweg 40% van haar omzet kwijtgeraakt.

Selecteer zelf je beleggingsfondsen
Ontvang beleggingstips van experts
Wij doen de rest
Jouw kijk PLUS onze kennis
ONTDEK ROBECO PLUS
Robeco PLUS
Ontvang €25,- startgeld
Jouw kijk PLUS onze kennis
ONTDEK ROBECO PLUS
Robeco PLUS
Ontvang €25,- startgeld

Figuur 1. De wereldwijde muziekindustrie

please-dont-stop-the-music-1.jpg

Bron: IFPI, Barclays, Robeco

In 2000 bestond meer dan 90% van de omzet nog uit de verkoop van de cd's. De introductie van de Apple iPod in 2001 leidde een jarenlange krimp in. Waar vóór de eeuwwisseling muziekliefhebbers vaak cd's van hun favoriete artiesten kochten, maakte iTunes het mogelijk om individuele nummers te downloaden.

Ook Pharrell is niet happy

De Amerikaanse internetradiodienst Pandora maakte het begin 2014 helemaal bont. Het extreem succesvolle Happy van Pharrell Williams werd in het eerste kwartaal van 2014 maar liefst 43 miljoen keer beluisterd, maar de uitbetaling aan de artiest bedroeg slechts een magere USD 2,700 aan royalties.

Artiesten richten zich daarom steeds meer op live optredens om hun populariteit te gelde te maken. Ook muziek schrijven voor de filmindustrie of tv-reclames is een lucratieve bezigheid. Sinds 2015 is er dan ook voorzichtig een kentering waar te nemen. In 2016 groeide de muziekindustrie zelfs met 5,9%, de sterkste groei sinds 1997. Dit is vooral te danken aan de 60% groei van streamingdiensten.

Concurrentie hevig

De concurrentie op dat gebied is echter hevig. Alle platformen beschikken over een bibliotheek van ruim 30 miljoen liedjes, terwijl de tarieven voor de verschillende abonnementen vaak niet of nauwelijks in prijs verschillen, waardoor het lastig is om je te onderscheiden van de concurrentie.

please-dont-stop-the-music-2.jpg

Gevolgen voor beleggers

De opkomst van streaming muziekdiensten leidt voor het eerst deze eeuw weer tot groei in de muziekindustrie. Nu de meeste pijn van de digitale transitie achter de rug lijkt, worden beleggers ook weer langzaam wakker uit hun vijftien jaar durende winterslaap. De beursintroductie van Spotify zal voor een groot gedeelte bepalen of beleggers eindelijk weer muziek zien in de muziekindustrie. Of zoals Rihanna toepasselijk zingt: Please don’t stop the music!

Deze column is eerder verschenen op IEX.nl

Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel