
BaaS ontketent revolutie in financiële wereld
| BeleggenSteeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun klanten onder de eigen merknaam financiële diensten aan te bieden. Deze zogeheten Banking as a Service (BaaS)-trend biedt kansen voor fintech-ondernemingen.
Huismerkproducten zijn een vertrouwd beeld in de winkelschappen. In Europa vormen ze ongeveer een derde van alle supermarktverkopen1. Natuurlijk maakt de supermarktketen niet zelf de pindakaas en wasmiddelen die ze onder de eigen merknaam verkopen. Die artikelen worden als zogeheten white label-producten gefabriceerd door onafhankelijke productiebedrijven. Dat gebeurt straks ook met allerlei financiële diensten zoals betalingen en kredietverstrekking, vertelt Jeroen van Oerle – medebeheerder van Robeco FinTech.
Voet tussen de deur
“Het aanbieden van bankdiensten onder een andere naam wordt ook wel Banking as a Service genoemd, of kortweg BaaS. Voor grote technologiebedrijven is dat een handige manier om een voet tussen de deur te krijgen in de financiële wereld, zonder dat ze zelf een bankregistratie aan moeten vragen. Hierdoor hoeven ze geen groot bufferkapitaal opzij te zetten en zich aan allerlei strenge bankregels te houden. Onlangs was ik op een grote fintech-conferentie in Las Vegas. Het meest opvallende nieuws was dat Uber op deze wijze financiële diensten gaat aanbieden in de Verenigde Staten.”
Gratis rood staan
De gemiddelde Amerikaan heeft ongeveer $400 op zijn spaarrekening staan en voor Uber-chauffeurs is dat vaak nog flink minder. Het komt regelmatig voor dat ze even rood staan na het tanken, voordat ze hun rondes maken. Van Oerle: “In de Verenigde Staten betaal je daarvoor een debet-boete van gemiddeld $35, zelfs als je maar één cent in de min staat. Bij Uber kunnen chauffeurs zonder kosten tot $100 rood staan. Bovendien krijgen ze korting bij het tanken.”
Klanten binden
Het voordeel voor Uber is dat de loyaliteit stevig toeneemt. Chauffeurs stappen minder snel over naar een andere ritdienst. Uber gaat trouwens ook een eigen betaalpas aanbieden aan de groep klanten die de meeste omzet opleveren. Van Oerle: “Over het geld dat ze op die pas storten, ontvangen ze 3,5% rente. Bovendien krijgen ze korting op de ritprijs.”
Beleggingskans
Middelgrote fintech-bedrijven met een bankvergunning kunnen een rol spelen bij de opkomst van BaaS. Van Oerle: “Ze zijn minder log dan grootbanken en kunnen relatief snel nieuwe diensten ontwikkelen en uitrollen. Aan de andere kant missen kleine fintech-bedrijven de schaalomvang om mee te groeien met grote klanten. Ik verwacht dat de komende tijd veel meer bedrijven BaaS gaan inzetten om klanten, toeleveranciers en medewerkers aan zich te binden. Dankzij die beweging en door veel andere veelbelovende financiële trends, ontstaan er voor ons mooie nieuwe beleggingskansen.”
1 Bron: The rise and rise of private label – Nielsen, 2018