
Consumententrends in 2018: digitale platforms denderen door
| BeleggenLage werkloosheid, lonen die gaan stijgen en een groot consumentenvertrouwen: de bestedingen zullen in 2018 naar verwachting verder toenemen. Wat met name speelt is de grote toename van digitale aankopen op platforms en ook de verdere opkomst van de consument in opkomende markten. Voor sterke merken wordt het daarentegen een moeilijk jaar.
De vooruitzichten voor grote digitale platforms blijven erg goed. Het ‘netwerk-effect’ doet zich hier gelden: hoe meer mensen een platform gebruiken, des te waardevoller het wordt. Een mooi voorbeeld is de Chinese app WeChat, ook wel de ‘App voor Alles’ genoemd. Deze heeft vele functionaliteiten: messaging, betalen, afspraken maken bij de dokter, taxi’s bestellen en nog veel meer.
Onderdeel van dagelijks leven
Op deze manier wordt de app onderdeel van het dagelijkse leven en wordt het steeds moeilijker voor niche-players om te concurreren. Ook hebben de grote platforms veel geld tot hun beschikking om hun concurrentievoorsprong te vergroten. Wel moeten we de regelgeving op het gebied van data-privacy in de gaten houden, want die kan invloed gaan hebben op alle platforms.
Groeisector
Digitale betalingen zijn een groeisector. Het aantal digitale portemonnees stijgt snel. Deze maken elektronische betalingen mogelijk, bijvoorbeeld voor aankopen op een computer of met een smartphone in een winkel. Om de complete range van betalingsfunctionaliteiten aan hun klanten aan te bieden moet ieder bedrijf een contract afsluiten met de leveranciers van die functionaliteiten.
Een andere groeitrend is die van betalingsfunctionaliteiten met een sociaal element. Bijvoorbeeld gratis digitale portemonnees die betalingen aan en van vrienden mogelijk maken of het delen van de taxirekening. Dit is een van de plussen van Chinese internetplatforms: zo krijgen zij meer data binnen over klanten dan Westerse platforms. Die zullen de achterstand overigens wel weer inlopen.
Technologische innovatie ‘the name of the game’
Er wordt veel verwacht van technologische innovatie in the gaming-sector, met name met artificial intelligence, virtual & augmented reality en de ‘Internet of Things’. Deze innovaties zullen in de komende jaren ook buiten de gaming-sector toepassing vinden.
Op de TV-markt zullen de digitale streaming-netwerken verder groeien. Er zijn veel overnames geweest, onlangs nog grote delen van 21st Century Fox door Walt Disney. Dat wil een serieuze concurrent worden van Netflix. Alleen de netwerken die ertoe doen, zullen overleven, met name in de VS.
Opkomende markten
Voor het eerst sinds jaren zijn grote consumentenbedrijven positief over de groeivooruitzichten voor opkomende markten. Als de economische opleving wereldwijd doorzet in 2018, zal de consumptie in opkomende markten bovengemiddeld groeien.
Sterke merken
Voor sterke markten wordt het steeds moeilijker om een plekje in de hoofden van consumenten te vinden en behouden. Distributie en marketing worden over veel meer kanalen (social media, streaming-netwerken) verspreid. Alleen de echt sterke merken zullen voldoende onderscheidend vermogen hebben.
Beleggen in consumententrends
Bij Robeco kunt u in de belangrijkste consumententrends beleggen. Binnen Robeco Global Consumer Trends worden de inmiddels opgelopen waarderingen van bedrijven nauwlettend gevolgd. Maar ze zijn niet allesbepalend. De fundamentele concurrentiepositie van bedrijven is net zo belangrijk. De waarderingen zijn momenteel hoog, maar de bedrijfswinsten ook.
Ook de inflatieontwikkeling wordt goed in de gaten gehouden. Voor bedrijven met veel geleend geld is een stijgende rente en inflatie geen goede zaak, maar voor de consumentenbestedingen pakt een toenemende inflatie meestal gunstig uit.